بالاخره مقصر اصلی حادثه قطار مشهد – یزد کیست؟ خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان



به گزارش خبرنگار مهر، حوادث کشته شدن ۲۱ نفر از هموطنان پس از خروج از خط قطار مسافربری مشهد – یزد از جهات مختلف قابل بررسی است.

در نگاه اول، ممکن است به نظر برسد که این امر ناشی از غفلت انسان است. از این منظر می توان این حادثه را با برخورد قطار مسافربری در سال ۹۵ در ایستگاه سد هفت خان تشبیه کرد.

اظهارنظرها در این باره هنوز نهایی نشده است و افراد مختلف در این باره اظهارنظرهای متعددی کرده اند.

وزیر کشور راننده بیل مکانیکی را مقصر می داند وزیر لکوموتیو تندرو و سپس راننده قطار را مقصر دانست. مدیرعامل شرکت راه آهن این حادثه را مقصر دانست بی هوشی راننده بیل مکانیکی گفت: لوکوموتیو به سرعت مطمئنه توجه نکرده است. کمیسیون حوادث ریلی نیز از همان ابتدا پایبندی پیمانکار پروژه به نگرانی های ایمنی را نادیده گرفت. اکثر علت حادثه مشخص شد؛ وی همچنین دبیر انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی است وگو به‌عنوان خبرنگار مهر، مقصر اصلی بی‌توجهی شرکت راه‌آهن، نهادی سیاست‌گذار در حوزه حمل‌ونقل ریلی بوده است.

متخصص ریل: ریل به جای تیونینگ گریاپراتور شبکه راه آهن شد

در این رابطه محمد جواد شاهجوییکارشناس اقتصاد حمل و نقل در گفتگو با خبرنگار مهر، دو حادثه قطار هفت خوان و مشهد – یزد از نظر خطای انسانی مشابه یکدیگر هستند. اما مهمتر از همه، قبل از ماجرای هفت خان، شبکه ریلی کشور با استفاده از تکنولوژی روز سعی در معرفی سیستم C داشت. تی. ج، عملکرد آن را افزایش داد و در نتیجه ریسک را افزایش داد و در نهایت آن حادثه اجتناب ناپذیر شد.

شاهجویی وی ادامه داد: در حالی که این موضوع بی توجهی نیروهای راه آهن را توجیه نمی کند، مهم ترین نکته این است که با گذشت شش سال از این تجربه تلخ، حادثه قطار مشهد- یزد تنها حادثه نبوده و اتفاقا در این مدت، استفاده از شبکه ریلی کشور به دلایل مختلف کاهش یافته و در نتیجه سطح خطرات امنیتی نیز کاهش یافته است.

وی افزود: در سال‌های گذشته همواره گفته‌ایم که راه‌آهن امن است. اما نکته قابل توجه این است که راه آهن امنیت بالایی را در شرایطی به ارمغان آورد که عملکرد شبکه در مقایسه با میانگین جهانی بسیار پایین بود. مثل رانندگی با یک ماشین ۲۰ کیلومتری در بزرگراه و خوشحالی از اینکه تا به حال تصادف نکرده اید. وضعیت فعلی راه آهن ایران کارتونی و غم انگیز است هیجان انگیز است.

وی گفت: علاوه بر این، تردیدی وجود ندارد که شرکت راه آهن بیشتر به مقررات توجه می کند تا مقررات. گری یا حتی یک شرکت گری یعنی از مسائل توسعه به درستی استفاده می شود گری تمام هم و غم این شرکت دور از انتظار نیست که چنین اتفاقی صرفا برای افزایش سرمایه رخ دهد. بر اساس قانون، مسئولیت بهره برداری از شبکه ریلی کشور باید به سازمان های مردم نهاد واگذار می شد.

قائم مقام موسسه حمل و نقل ایران در تشریح شرایط سخت کنونی شبکه ریلی کشور تصریح کرد: ابتدا باید راه آهن به سادگی تنظیم شود. افتادن و همینطور تنظیم کننده حداقل کار درست این است که مقررات مدرنی برای جلوگیری از این گونه درگیری ها ایجاد شود و ثانیاً مخالفت با واگذاری شبکه ریلی به یک سازمان غیردولتی باشد. یک مشکل بی سابقه به عبارت دیگر راه آهن خود را محافظ اصلی شبکه می بیند اما نمی بیند و می بینیم که روی افزایش تعداد لکوموتیوها و طولانی شدن طول محور ریلی تمرکز دارد. برای جلوگیری از وقوع چنین فاجعه ای در آینده باید نقش شرکت راه آهن مشخص شود.