بررسی آسیب مواد قندی دکتر رضا اطمینانانی


پیامدهای تلخ مواد شیرین (مطالعه خطرات مواد قندی)

هر فرد سالم باید 55 درصد از انرژی مورد نیاز روزانه خود را از کربوهیدرات تامین کند. کربوهیدراتها به چند دسته مونوهیدرات (مانند گلوکز و فروکتوز) ، دو قند (مانند ساکارز یا قندها) و برخی قندها یا کربوهیدراتهای پیچیده (مانند نشاسته) تقسیم می شوند. آنچه ما قند می نامیم در واقع یک یا دو قند است ، مانند گلوکز یا فروکتوز ، که به عنوان افزودنی در صنایع غذایی عمل می کنند. “در این بخش از سایت دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه اصفهان ، ما به شدت آسیب قند را بررسی می کنیم.

زیرا بسیاری از غذاها حاوی قند هستند. داشتن رژیم غذایی عاری از این مواد کار ساده ای نیست. با این حال ، ممکن است اشکال غیر طبیعی و مضر قند موجود در غذاهای فرآوری شده ، نوشیدنی ها ، آب میوه های صنعتی ، دسرها و غذاهای شیرین در رژیم غذایی روزانه ما محدود یا حذف شوند. ما به نفع سلامت قدم برداشته ایم ، در حالی که بسیاری از مردم تنها در صورت داشتن دیابت یا سایر بیماری های جدی به فکر محدود کردن یا حذف قند در رژیم غذایی خود هستند.

قندهای مضر:

1) چاقی

چاقی ساده ترین و معمولی ترین اثر قند است که توسط همه توصیف شده است. برخلاف قندهای ترکیبی ، قندهای تک و دوگانه به سرعت انرژی بدن ما را تامین می کنند. و هنگامی که ما به این انرژی نیاز نداریم ، بدن اضافی را برای کارهای بعدی به چربی تبدیل می کند. بنابراین مصرف زیاد این ماده می تواند یکی از دلایل افزایش وزن باشد.

2) تغییرات در چربی خون

بسیاری از مطالعات نشان می دهد که مصرف قند باعث افزایش قابل توجه تری گلیسیرید و کلسترول بد (LDL) و کاهش کلسترول خوب (HDL) می شود.

3) فشار خون

در حالی که ما نمک را یکی از عوامل مهم در افزایش فشار خون می دانیم. مطالعات نشان داده است که مصرف قند نیز با فشار خون بالا ارتباط دارد.

4) سرطان

سلول های سرطانی شکر می خورند. علاوه بر این ، این مواد هورمون هایی را ترشح می کنند که در رشد سلول های سرطانی مثر هستند. مطالعات نشان می دهد که قند با ایجاد سرطان هایی مانند سرطان سینه ، تخمدان ، پروستات ، راست روده ، لوزالمعده ، ریه ، مثانه و معده ارتباط دارد.

5) تولید رادیکال های آزاد

رادیکالهای آزاد اتمها یا مولکولهایی هستند که آخرین لایه الکترونها ناقص است و به دلیل بی ثباتی و تمایل به پذیرش الکترونها در بسیاری از بیماریها از جمله سرطان ، بیماریهای قلبی عروقی ، آب مروارید ، روماتیسم و ​​همچنین پیری و پیری زودرس گنجانده شده است. مطالعات نشان می دهد که مصرف قند باعث افزایش تولید رادیکال های آزاد در بدن می شود.

6) تغییرات در دستگاه گوارش

شکر مشکلات زیادی در سیستم گوارش ایجاد می کند ، از جمله سوء هاضمه ، سوء جذب ، ادم و زخم.

7) دندانهای خراب

ارتباط بین پوسیدگی دندان و مصرف قند برای همه روشن است.

8) پوکی استخوان

چندین مطالعه ارتباط بین مصرف قند و پوکی استخوان را نشان می دهند. دلیل این امر این است که قند باعث ایجاد حالت اسیدی در بدن می شود و کلسیم ، که منبع اصلی ذخیره در استخوان ها است ، از بین می رود تا این حالت اسیدی از بین برود و حالت تعادل در بدن ایجاد شود. این عمل به تدریج باعث توخالی شدن استخوان می شود.

بررسی آسیب مواد قندی متخصص تغذیه اصفهان

9) موارد دیگر

مصرف قند و بسیاری عوامل دیگر مانند آلزایمر ، کمبود مس ، کاهش جذب کلسیم و منیزیم ، سنگ کیسه صفرا ، آب مروارید ، بزرگ شدن کبد و کبد چرب ، بزرگ شدن کلیه ها و سنگ کلیه ، کاهش توانایی یادگیری در کودکان افسردگی همراه با عدم تعادل هورمونی (به عنوان مثال استروژن سطح در مردان با کاهش هورمون رشد افزایش می یابد).

پیشنهاد:

همانطور که قبلاً ذکر شد ، حذف شکر از غذا کار ساده ای نیست. با این حال ، شکل کار قند برای بدن کمتر مضر است. این به معنای تلاش برای استفاده از قندهای مرکب (کربوهیدرات های مرکب) است که ما آنها را “قندهای خوب” می نامیم. این مواد که در میوه ها ، سبزیجات ، آجیل و غلات کامل (به ویژه غلات) یافت می شود ، ویتامین ها ، مواد معدنی ، پروتئین ها و فیبر را برای بدن تأمین می کند و چون دیر هضم و جذب می شوند ، قند خون را سریعتر کاهش می دهند. افزایش نمی یابد و انرژی مورد نیاز بدن را برای مدت طولانی تری تأمین می کند.

توجه داشته باشید که در مورد میوه ، بهتر است از میوه کامل استفاده کنید تا آب آن (حتی به طور طبیعی) ، زیرا میوه حاوی فیبر و آنتی اکسیدان های بیشتری است (موادی که بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند). و برای بدن بهتر است علاوه بر این ، برخی از غذاها ، مانند نان سفید ، اگرچه طعم شیرینی ندارند ، اما به دلیل کم بودن فیبر و میزان جذب بالا ، قند خون را به سرعت بالا می برند.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اساسی تغذیه و میزان و نحوه غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه دکتر اینستاگرام کلیک کنید. رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان.


مطالب توصیه شده:

رابطه بین تغذیه و خلق و خو

مضرات رژیم بدون کربوهیدرات

نوع چربی مناسب برای سالم ماندن

محصولات تراریخته و تغذیه



دیدگاهتان را بنویسید