دستورالعمل دقیق خرید محصولات لبنی قسمت اول


دستورالعمل دقیق خرید محصولات لبنی

استفاده از لبنیات در رژیم غذایی روزانه و توجه به ارزش تغذیه ای شیر و فرآورده های آن رایج شده است. مصرف لبنیات در کشور ما ریشه تاریخی دارد و از دیرباز جزء دائمی سفره ایرانیان بوده است. با این حال ، فرهنگ شهری ما را تا حدودی از اصول تغذیه خوب دور می کند. اما اطلاعات صحیح هر روز از طریق رسانه ها در مورد تغذیه سالم در اختیار عموم قرار می گیرد. این یک راهنمای خوب برای حفظ سلامتی است. بسیاری از تولیدکنندگان در بخش های دولتی و خصوصی در حال حاضر طیف گسترده ای از محصولات لبنی را تولید می کنند و ما تفاوت های قابل توجه و غیرقابل مقایسه ای را در تنوع محصول نسبت به دهه 60 مشاهده می کنیم.

بنابراین ، مصرف کنندگان نه تنها به انواع محصولات لبنی دسترسی دارند ، بلکه گاهی انواع محصولات آنها را در انتخاب نوع محصول متناسب با شرایط آنها اشتباه می گیرند. به ویژه از آنجا که برخی از تبلیغات و حروف برند بیش از دیگران ذهن افراد را مشغول می کند ، اما مهمتر از همه ، محصولات متناسب با وضعیت آنها را مطابق با رژیم غذایی روزانه ، سالم و با کیفیت انتخاب کنید ، سپس هنگام خرید به نکات اساسی توجه کنید. برای انتخاب مناسب ترین محصول

انتخاب بر اساس نوع محصول:

محصولات لبنی مختلف حاوی مقادیر متفاوتی از پروتئین ، چربی کل ، چربی اشباع شده ، کلسترول ، کربوهیدرات ها ، ویتامین ها و مواد معدنی است. شیر ، ماست و پنیر معمولاً بهترین منابع کلسیم هستند. برخی از محصولات حاوی قند هستند. مانند بستنی و برخی دیگر ، سدیم یا چربی بیشتری (به ویژه چربی اشباع) نسبت به سایر محصولات دارد. برای کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی ، باید میزان چربی ، چربی اشباع و کلسترول را در رژیم غذایی خود کاهش دهید. توصیه می شود از رژیم غذایی استفاده کنید که تا 30٪ کالری چربی و 10٪ کالری اسیدهای چرب داشته باشد. همچنین ، حداکثر 300 میلی گرم کلسترول در روز باید در رژیم غذایی شما باشد.

شیر نر

انواع شیر در چنین بازارهایی موجود است که چشم شما را برای مدتی به یخچال مرکز فروش خیره می کند. بسیاری از مردم فقط از شیر یارانه ای دولتی استفاده می کنند ، بنابراین چاره ای نیست. این شیر به طور متوسط ​​2.5 درصد چربی ، 3.4 درصد پروتئین ، 4.8 درصد لاکتوز و 0.8 درصد مواد معدنی دارد. بسته به میزان چربی ، شیر بدون چربی ، کم چرب یا پرچرب است. محصولات دارای چربی کمتر از 0.5 درصد هستند و برای افرادی که رژیم های غذایی خاصی دارند مناسب است. گاهی برای افزایش طعم شیر بدون چربی می توان کمی پودر شیر بدون چربی به آن اضافه کرد.

این شیر حاوی ویتامین های محلول در چربی مانند A و D. محصولات کم چرب معمولاً 1.5 درصد چربی هستند و حاوی ویتامین های محلول در چربی هستند. شیر پرچرب حداقل 3 درصد چربی دارد. افرادی که به لاکتوز حساسیت ندارند می توانند از محصولات کم لاکتوز موجود در بازار استفاده کنند یا با مقداری ماست شیر ​​بنوشند. شیر با طعم میوه و شیر کاکائو برای بیماران دیابتی مناسب نیست ، زیرا معمولاً مقداری شکر به این محصولات اضافه می شود. اگر برچسب بسته بندی این محصول دارای جدول ارزش غذایی است ، می توانید میزان قند موجود در جدول را بررسی کنید. در غیر این صورت ، مشتری از وجود شکر در اجزای یا ترکیبات ذکر شده روی بسته مطلع شده است.


بیشتر بدانید: مکمل هایی برای مدیریت پوکی استخوان


طبق قوانین FDA ، اگر غذایی که می خورید حداقل 10 درصد نیاز روزانه شما به این ماده باشد ، منبع خوبی برای آن ماده مغذی است و می توان برچسب آن را غنی سازی کرد. شما می توانید محصولاتی را که دارای برچسب غنی شده با ویتامین یا برخی مواد معدنی هستند ، یا برعکس با برخی ادعاهای رژیم غذایی ، پیدا کنید. تفاوت دیگر در مورد شیر ، پاستوریزاسیون یا عقیم سازی است. شیر پاستوریزه را فقط می توان حداکثر 5 روز در یخچال نگهداری کرد (یا تاریخ مورد ادعای سازنده و می تواند کمتر از 5 روز باشد).

Fradema (UHT) یا شیرهای استریل شده را می توان چند ماه قبل از باز شدن در یخچال نگهداری کرد ، اما فقط پس از باز شدن حداکثر 5 روز در یخچال نگهداری می شود. ارزش تغذیه ای این شیر کمتر از شیر پاستوریزه نیست و کازئین یا پروتئین اصلی شیر طی فرآیند عقیم سازی تغییری نمی کند ، اما طعم آن با شیر پاستوریزه متفاوت است و برخی افراد آن را دوست ندارند.

فرآورده های شیر تخمیر شده

ماست ، کفیر ، دوغ ، خامه و کشک در این گروه قرار دارند. ماست ، دوغ و کشک پرمصرف ترین محصولات این گروه هستند. درصد چربی ماست که در بازارهای مختلف موجود است و روی بسته بندی ذکر شده است. در گروه ماست پرچرب ، ماست با 4 درصد چربی ، ماست با 6 درصد چربی و ماست خامه ای با 9 درصد چربی مشاهده شد. در صورتی که بیماری عفونی یا اسهال ناشی از مسافرت دارید یا داشته اید ، یا افرادی که به بیماری قلبی عروقی یا سرطان نزدیک شما مبتلا بوده اند ، از ماست پروبیوتیک استفاده کنید.

این ماست با ماست معمولی متفاوت است و حاوی میکروارگانیسم هایی است که تعادل میکروبی معده را به سمت باکتری ها هدایت می کند که برای حفظ سلامتی و کمک به درمان برخی بیماری ها مفید است. البته مصرف این ماست در بیماران مبتلا به عفونت های پیشرفته متعدد و همچنین ایمنی ضعیف ، باید با احتیاط همراه باشد. کفیر یک نوشیدنی تخمیر شده است که به تازگی وارد بازار ایران شده است. اسید لاکتیک توسط باکتری های اسید لاکتیک تولید می شود و برای سلامتی شما مفید است. کفیر حاوی ویتامین های گروه B ، ویتامین K ، کلسیم و پتاسیم و اسید آمینه تریپتوفان است.

خمیر حاوی درصد کمی چربی است ، اما نمک آن نمی تواند برای رژیم های خاص مناسب باشد. آب پنیر همچنین منبع خوبی از پروتئین و مواد معدنی است. توصیه می شود فقط از محصولات تخمیر شده استفاده کنید و حتماً از محصولات سنتی و غیر پاستوریزه خودداری کنید.

دستورالعمل دقیق خرید محصولات لبنی تغذیه اصفهان

پنیر

طبقه بندی پنیر در جهان آسان نیست. پنیر بر اساس میزان رطوبت به انواع نرم و نرم تقسیم می شود. پارمسان ، پنیر چدار و پنیر سخت و پنیر کاممبرت و پنیر فتا نرم. برخی از پنیرها مانند گودا دارای حفره هایی هستند که توسط باکتری ها در حین تولید ایجاد می شوند. پنیر فرآوری شده با مخلوط کردن پنیر خرد شده ، افزودن یک عامل امولسیون کننده و گرم کردن مخلوط تهیه می شود. درصد چربی و نمک پنیر یکی از عوامل مهم تغذیه ای است که هنگام خرید باید به آن توجه کنید.

میزان چربی و سدیم معمولاً در جدول ارزش غذایی به مصرف کننده گزارش می شود. جدول صفحه قبل برخی از عوامل تولید پنیر در ایران بر اساس استانداردهای ملی را نشان می دهد.
اگر بعد از خرید پنیر متوجه شدید که شور است ، می توانید تا زمانی که آن را در آب آشامیدنی قرار ندهید ، شوری آن را کاهش دهید. به آب روی چند بسته بندی پنیر توجه کنید. آنها نقش مهمی در حفظ کیفیت و حفظ پنیر دارند. بنابراین ، پنیر را تا انتها حذف نکنید.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر. رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اساسی در مورد تغذیه و میزان و نحوه غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه دکتر اینستاگرام کلیک کنید. رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان.


مطالب توصیه شده:

حساسیت غذایی

غذاها برای حساسیت غذایی بی فایده و مضر هستند

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف گوشت قرمز به طور گسترده ممنوع است

راهکارهای کنترل گرسنگی



دیدگاهتان را بنویسید