رابطه بین تغذیه و خلق و خو


چه ربطی به تغذیه و جو دارد؟

رابطه بین تغذیه و خلق و خو یکی از جالب ترین و پیچیده ترین موارد در علم تغذیه است که تا کنون در مورد آن بحث ضعیفی صورت گرفته است. رابطه بین الگوهای تغذیه ای و رژیم غذایی و عملکرد مغز و مغز اغلب مورد توجه قرار گرفته است ، اما بیشتر یافته ها در این زمینه از تحقیقات تجربی بر روی حیوانات آزمایشگاهی است و اطلاعات کمی از انسان در کوتاه مدت در دسترس است.

ما طبق عادت خود عادت هایی را اضافه کرده ایم. و خلق و خوی جامعه را ایجاد کنید. که مانند برخی موارد روانشناختی ، تعریف روشنی ندارد؛ مانند هوش و علم که تعریف روشنی ندارند خلق و خو مظهر ارتباط است. اینکه هرکسی بتواند خود را بیان کند ؛ به عنوان مثال ، افرادی که استرس تهاجمی دارند. گرایش به پرخاشگری که در برخی از کودکان و بزرگسالان وجود دارد ، تغییرات چشمگیری را که می تواند در روان افراد ایجاد شود نشان می دهد.

یکی از موضوعات مورد بحث و در عین حال جالب و پیچیده ، رابطه بین تغذیه و خلق و خو است که با وجود پیچیدگی ، ارزان است. و کمتر مورد بحث و ارزیابی قرار می گیرد. اساس نظریه روابط از آن گرفته شده است. انتقال دهنده های عصبی در مغز یا حامل های شیمیایی انتقال دهنده های عصبی از مواد مغذی تولید می شوند. و مقدار مواد مغذی موجود در غذا را تغییر دهید. آنها می توانند سطح مغزی این حامل های شیمیایی ، از جمله سروتونین و استیل کولین را تغییر دهند.

نقش برخی از عناصر غیر مغذی در عملکرد مغز

از سوی دیگر ، نقش برخی از عناصر غیر مغذی در عملکرد مغز مانند تمرکز و حافظه کوتاه مدت مورد توجه قرار گرفته است. اینها شامل متیل گزانتین ها هستند که شامل کافئین ، تئوفیلین و تئوبرومین است که هر کدام در قهوه ، چای و کاکائو یافت می شوند و می توانند تمرکز و حافظه را بهبود بخشند. بر نوع تغذیه ، نحوه مصرف غذا و نوع رژیم غذایی تأثیر می گذارد.
تحقیقات زیادی در مورد حیوانات در این زمینه انجام شده است و به دلایل اخلاقی و پیچیدگی انسان ، برخی یافته ها در تحقیقات انسانی موجود است. بنابراین ، برخی از بحث هایی که می توان مطرح کرد ، تعمیم نتایج تحقیقات روی حیوانات به انسان است. و نمی توان آنها را به طور قطعی بیان کرد. در عین حال ، مرکز عصبی انسان پیشرفته تر و پیچیده تر است. و مراکز مختلف در این منطقه هستند.

رابطه تغذیه و خلق و خوی |  متخصص تغذیه اصفهان

تاثیر کربوهیدرات ها بر رفتار انسان

کربوهیدراتها سروتونین عصبی را در مغز تولید می کنند. وظیفه آن تنظیم خواب ، بهبود خلق و خو و رفع افسردگی است و با خوردن کربوهیدرات ها یا شیرینی های به اصطلاح ، احساس آرامش و رضایت در افراد ایجاد می شود. آن احساس گاهی بیشتر بود ؛ به خصوص وقتی غذا شیرین است و چربی زیادی دارد.
نشان داده شده است که خوردن کربوهیدراتها ناقل شیمیایی سروتونین را در مغز آزاد می کند. و پس از آن مردم احساس خوشایندی می کنند. از طرف دیگر ، کیفیت و عمق خواب نیز با سروتونین بهبود می یابد.

چرا با وجود تاثیرات مثبت شیرینی بر انسان ، چرا بسیاری از مردم از شیرینی شرم می کنند و تمایل به شور و ترش شدن دارند؟

بسیاری از افراد رژیم می گیرند و شیرینی ها را به تنهایی حذف می کنند. زیرا آنها تصور می کنند که خوردن شیرینی باعث چاقی می شود ، در حالی که تاریخ تکامل انسان نشان می دهد. مردم به شیرینی و هنگام خوردن شیرینی علاقه زیادی دارند. احساس خوبی داشته باشید و بیمار نباشید ؛ برعکس ، وقتی با محصولات ناشناخته ترش یا تلخ روبرو می شوند ، طعم و مزه ندارند.

در نیمه دوم چرخه قاعدگی زنان ، افرادی که دچار پرخوری عصبی و افسردگی فصلی هستند نیز تمایل به خوردن شیرینی دارند. چربی ها علاوه بر شیرینی ، در بهبود خلق و خو و رفتار نیز نقش دارند. اما روند عمل با شیرینی متفاوت است. و حامل های شیمیایی که پس از خوردن چربی در مغز ترشح می شوند متعلق به خانواده مواد افیونی هستند. عملکرد این مواد شیمیایی در مغز مانند تریاک است و همچنین در کاهش درد نقش دارند. اما در مورد شکلات ، یافته ها نشان می دهد که پس از خوردن شکلات ، ترکیبی به نام فنیل اتیل آمین در مغز تولید می شود. این احساس لذت را در فرد ایجاد می کند و این پدیده در زنان به دلیل تغییرات طبیعی در ترشح هورمون های جنسی (به ویژه پروژسترون) در نیمه دوم چرخه قاعدگی بیشتر مشهود است.

تأثیر گیاه خواری و خوردن گوشت بر رفتار جامعه

گوشت آندروژن ها را جمع می کند و گوشت بره حاوی استروژن و برخی ترکیبات شیمیایی است که به خوراک دام می رود. این غذاها حاوی هورمون هایی هستند که در بدن باقی می مانند. تحقیقات نشان می دهد افرادی که از غذاهای گیاهی استفاده می کنند شرایط ملایم تری دارند و تصور می شود یکی از دلایل این روند افزودنی ها و مواد شیمیایی موجود در بسته بندی خوراک دام و خوراک دام است. بر روحیه تأثیر می گذارد.
مطالعات نشان داده است که غلظت روی سرم در افراد افسرده مانند افراد سالم است. از سوی دیگر ، مطالعه ای روی دانشجویان دختر در دانشگاه اهواز نشان داد که مصرف روی در رژیم غذایی افراد افسرده حدود نیمی از افراد سالم است.

متأسفانه امروزه جوانان و جوانان غذاهای فست فودی زیادی را دوست دارند. شاید شما نمی توانید سیاه و سفید را ببینید. و مشکل را کاملاً انکار یا تأیید کنید. به نظر می رسد آموزش در این زمینه نیز کارساز نیست. چون غذا خوشمزه بود. و تجارت از آن پشتیبانی می کند. اما این توصیه علمی و دوستانه است. از این فست فود در حد اعتدال استفاده کنید. به عنوان مثال ، ماهانه یا هفتگی ، به طور نامنظم با هر روز ، و اینکه جوانان مواد طبیعی میوه و سبزیجات را همراهی می کنند و همچنین مایعات بیشتری مصرف می کنند. ما ایرانی ها اخلاق بسیار خوبی داشتیم و با لیموناد از مهمانان پذیرایی می کردیم. متأسفانه ، در حال حاضر جایگزین نوشابه ها و آب میوه های تجاری و مضر شده است.


بیشتر بدانید: آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها


تغذیه متعادل تر ، متعادل و متنوع تر است. به طور طبیعی ، دستگاه بدن ، که یکی از برجسته ترین و پیچیده ترین دستاوردهای خداوند است ، می تواند بسیار بهتر کار کند.
وی به پیشرفت هایی که در صنعت غذا اتفاق می افتد اشاره می کند و مردم ایران را از سنت های ما دور می کند. توسعه صنعت غذا ، گسترش ارتباط بین دولتها و کشورها و توسعه ارتباطات فرامرزی منجر به تغییر عادات غذایی افراد جامعه شد. و متأسفانه بسیاری از سنت ها توسط ایرانیان رعایت می شود. همچنین دیگر سفره های سنتی وجود ندارد. و تمایل به خوردن سریع و چیپس و پنیر پر از چربی اشباع شده و فاقد مواد مغذی است. و فقط معده را پر می کند و طعم را می مالد ، بهبود یافته است.

کمبود ویتامین B ، که برخی از آنها سوخت بدن ، مغز و اعصاب را تأمین می کند. در صورت عدم پاسخ ، تحریک عصبی به طور طبیعی رخ می دهد. به عنوان مثال ، اگر ویتامین B در دسترس بدن نباشد. در نتیجه ، سنتز پروتئین مختل می شود و پروتئین کافی به بدن نمی رسد. در نتیجه ، سیستم ایمنی نمی تواند به درستی در برابر عوامل بیماری زا واکنش نشان دهد و طبیعتاً سیستم باید از مزایای سلامتی افراد محافظت کند. او گیج شد و به جای حمله به دشمن ، تنهایی به بدن حمله کرد.

عدم مصرف مواد حاوی آهن و کم خونی می تواند منجر به کسالت ، پرخاشگری و بی حوصلگی شود.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اساسی تغذیه و میزان و نحوه غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر کلیک کنید. رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در اصفهان.


مطالب توصیه شده:

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف گوشت قرمز به طور گسترده ممنوع است

راهکارهای کنترل گرسنگی

دستورالعمل خرید شیر

منابع غذایی آنتی اکسیدان ها



دیدگاهتان را بنویسید