صرفه جویی در گیشه با «بلیط شناور»/ تعداد تماشاگران از دوران کرونا کاهش یافته است! خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان



سجاد نوروزی مدیر سینما آزادی تهران درباره اجرای آزمایشی طرح فروش بلیت شناور سینماهای حوزه هنری به خبرنگار مهر گفت: تبدیل به اثر شد. عواملی مانند کرونا ممکن است این تغییر را تسریع کرده باشند، اما به طور کلی، تولید فیلم مانند هر تجارت دیگری از نظر تولید، عرضه و تبلیغ در سراسر جهان تکامل یافته و سازوکار جدیدی برای جذب مخاطب به وجود آمده است.

وی افزود: در همه مشاغل حتی کارخانجات بزرگ، دلالی و خدماتی نحوه تعامل ما با مردم نسبت به ۱۰ یا حتی ۵ سال قبل تغییر و طراحی شده است. متأسفانه در حدود ۲۰ سال اخیر هیچ هنر یا طراحی جدیدی در سینمایمان ندیده ایم که بتواند بهتر با مخاطب ارتباط برقرار کند، قابلیت های جدیدی ایجاد کند یا حتی مخاطب را حفظ کند. اگرچه تنها تغییر عمده در بخش تولید و توزیع، گذار از آنالوگ به دیجیتال بوده است، مکانیسم های غربالگری سنتی همچنان ادامه دارد. به نظر می رسد ما در یک توده متراکم و انعطاف پذیر هستیم روبرو هستند ما هر کاری می کنیم موظفند به عنوان تماشاگر به سینما بیایند!

نوروزی تاکید می کند: حداقل در ۱۵ سال گذشته با مخاطب این گونه برخورد کرده ایم. مثل خطاب به مخاطب است میگوهایم اینجوری میخوایم فیلم بسازیم بیا یه اکران اینجوری نشون بدیم بیا ببین! این روش ربطی به دولت ندارد. این رویکرد سنتی و تاریخ گذشته در صنعت فیلم خصوصی ما نفوذ کرده است. اگر به بحث های روزانه رسانه های ایران نگاهی بیندازید، متوجه می شوید که دعوا و دعوا همچنان ادامه دارد. قوانین و به نظر می رسد که به اصطلاح “مخاطب” برای یک سازمان خاص اصلاً مهم نیست. مشکل «فیلم‌های اجاره‌ای» همین است، فیلم‌هایی که از بینندگان درآمدی ندارند.

کارگردان سینما آزادی افزود: در این شرایط دو سال پیش که تیم هنری جدیدی تشکیل شد، نگران این موضوع بودیم، اما نمی خواستیم غسل کنیم. پروژه‌های هیجان‌انگیزی مانند فروش نیم‌بلیت: «این جلسات احساسی اغلب نتیجه نمی‌دهد و ما به دنبال کار جدی و علمی در این زمینه بوده‌ایم. بر اساس او طرح قیمت شناور را پیشنهاد کرد.

وی افزود: فروش بلیت شناور در گذشته یک رویه جهانی بوده است و امروزه در سینماهای آمریکا، کانادا، چین و حتی اروپا این طرح با سازوکار خاصی در قالب باشگاه مخاطبان سرویس مخاطب اجرا می شود. در این طرح قیمت بلیط یک ساعت و ۴۵ دقیقه ای فیلم با بلیط ۹۰ دقیقه ای فیلم متفاوت است. قیمت بلیت دو هفته اول هر فیلم با هفته بعد متفاوت است. قیمت بلیط در ساعات مختلف روز متفاوت است. خدمات ویژه ای به گروه های خاصی مانند بازنشستگان یا دانشجویان ارائه می شود. اینها تجربیات جهانی هستند و زندگی چیست و مات مجبور شدیم به سینما برویم چون تماشاگر در بحران بود.

نوروزی گفت: سینما آزادی به طور کامل درگیر این پروژه است و از امروز شنبه ۲۸ خرداد این پروژه به صورت تجربی سینمایی خواهد بود.حناسپیاده سازی. این پروژه در روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه به صورت آزمایشی اجرا می شود و پس از پایان دوره در تمامی فیلم ها گنجانده می شود. در حال مذاکره با همه فیلمسازان هستیم تا این الگوی بسیار دقیق و جدی را از نظر علمی در سینمای ایران پیاده کنیم و به نتایج خوبی برسیم.

این فیلمبردار درباره واکنش های طبقاتی است صاحبان سینما آنها با بیان اینکه باید قیمت بلیت سینماها افزایش یابد، افزودند: باید یاد بگیریم در مواجهه با اتفاقات روز تحلیل های به روز و مرتبط انجام دهیم. وقتی صحبت از افزایش قیمت بلیت سینما می شود، تورم امروزی نیست. اگر پارسال شاهد افزایش شدید قیمت ها بودیم، امسال در خطر سیلاب هستیم! در چنین شرایطی ما یک تحلیل منطقی کردیم که ما فیلمبرداران باید هزینه هایمان را تامین کنیم. علاوه بر این، بحران مخاطب در آبان و آذر سال گذشته با آنچه در تعطیلات نوروز شاهد بودیم و همچنان شاهد آن بودیم، متفاوت بود. بدبینانه ترین نسخه ما از استقبال مخاطب در این مدت محقق شد. اما امروز باید با شرایط جدید دست و پنجه نرم کنیم.

وی افزود: نسخه خوشبینانه ما بازگشت به نسل قبلی کرونا بود که کاملا از بین رفته بود. بر اساس یک نسخه بدبینانه بنویسید. سمفا تا امروز اطلاعات لازم برای مقایسه وضعیت مخاطبان با سال گذشته در اختیار ما قرار نگرفته است. واقعیت این است که در ماه ژوئن ۱۴۱۱ در مقایسه با هازارد یک تاج نیست ۱۴۰۰ کرونا بود و مخاطب ما کم شد! ما باید به این شرایط فکر کنیم.

فیلمبردار تاکید می کند: به نظر من صاحبان سینما آنها به تصویب طرح قیمت شناور بلیت سینما ادامه خواهند داد. مانند بلیت نیم بها سه شنبه، این طرح باید در همه تئاترها به یک سنت تبدیل شود.

نوروزی درباره وضعیت فعلی بازرسی های آنلاین ادامه داد: ما همیشه کشورمان را می خواهیم در آینده بیایید روی شیوه های سنتی، از جمله غربالگری آنلاین، کار کنیم مثل اونه ما رفتار می کنیم! چون در سینماهای سراسر جهان اکران می شود، هرگز روی پلتفرمی دیده نخواهد شد. البته حوزه غربالگری آنلاین را جدی تری خواهیم گرفت صاحبان سینما زیر بار او نمی روند. اگر فیلم همزمان در سینماها و آنلاین نمایش داده شود، لوث نمایش دو جریان بر روی صفحه نمایش فیلم باید در یک سالن نمایش یا در یک پلت فرم آنلاین نمایش داده شود.

وی در پایان گفت: در چنین شرایطی نمایش های اینترنتی مانع از فروش فیلم در سالن می شود. زیرساخت های سینمایمان را با دست خودمان خراب می کنیم! این فیلم بر روی یک پلتفرم در سراسر جهان منتشر شده است. اتفاقی که الان می افتد بی معنی است! اگر من به عنوان یک فیلمبردار فقط به دنبال علایق یک صنف باشم، در قراردادم می‌توانم بگویم که فقط فیلم‌هایی را نشان می‌دهم که نمی‌خواهم آنلاین شوند. اگر شرایط ادامه پیدا کند، راه حلی داریم.