عوامل موثر بر افزایش قد


عوامل مختلفی بر قد افراد تأثیر می گذارد که مهمترین آنها عوامل ژنتیکی است. طبق تحقیقات انجام شده در این زمینه ، فرض بر این است که عوامل ژنتیکی 60 تا 80 درصد بر قد فرد تأثیر می گذارد ، اگرچه عوامل محیطی مانند رژیم غذایی و ورزش معمولاً درصد باقی مانده را تشکیل می دهند. رشد قد از یک سالگی شروع می شود و تا پایان بلوغ ادامه می یابد ، بنابراین احتمال افزایش قد بعد از بلوغ بعید به نظر می رسد.

عوامل موثر بر ارتفاع

با این حال ، برای اطمینان از امکان رشد بیشتر در دوران نوجوانی و کمک به افزایش قد در این دوره ، چند کار را می توان انجام داد ، بنابراین با استفاده از پیشنهادات زیر می توانید تغییراتی در رشد قد ایجاد کنید:

تاثیر رژیم متعادل بر افزایش قد

این یکی از مهمترین و م effectiveثرترین عوامل در افزایش قد است ، زیرا داشتن رژیم غذایی مناسب و دریافت تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن در سالهای طولانی رشد بسیار مهم است. رژیم غذایی مناسب برای این منظور باید شامل موارد زیر باشد:

  • میوه های تازه
  • انواع سبزیجات تازه
  • غلات کامل
  • پروتئین
  • لبنیات
  • ویتامین دی

استفاده صحیح از مکمل ها

فقط چند مکمل خاص وجود دارد که باعث افزایش قد در کودکان و جلوگیری از کوچک شدن استخوان در بزرگسالان می شود. به عنوان مثال ، در افرادی که شرایط خاصی دارند که بر تولید هورمون رشد انسانی (HGH) تأثیر می گذارد ، پزشک شما ممکن است مکمل حاوی HGH مصنوعی را تجویز کند. بنابراین ، از مکمل هایی که قول افزایش قد را می دهند باید اجتناب کرد زیرا هیچ مکملی که بتواند به طور مستقیم قد را در سن پس از رشد افزایش دهد وجود ندارد و مکمل ها معمولاً در دوران رشد توصیه می شوند.

خواب کافی و مناسب در افزایش قد مثر است

کمبود خواب و خواب ناکافی در دراز مدت معمولاً بر رشد قد تاثیری ندارد ، اما اگر نوجوانان کمتر از نیاز بدن خود بخوابند ، این می تواند در میزان رشد آنها مشکل ایجاد کند. این به این دلیل است که بدن در طول خواب HGH یا هورمون رشد آزاد می کند و اگر خواب کافی نباشد ، تولید این هورمون و سایر هورمون ها کاهش می یابد. میزان خواب مناسب برای سنین مختلف به شرح زیر است:

  • خواب کافی برای نوزادان زیر 3 ماه 14 تا 17 ساعت در روز است.
  • نوزادان 3 تا 11 ماهه باید 12 تا 17 ساعت در روز بخوابند.
  • خواب مورد نیاز برای کودکان 1 تا 2 سال 11 تا 14 ساعت است.
  • کودکان خردسال 3 تا 5 سال نیز به 10 تا 13 ساعت خواب در روز نیاز دارند.
  • کودکان 6 تا 13 ساله به 9 تا 11 ساعت خواب کافی نیاز دارند.
  • خواب مناسب برای کودکان 14 تا 17 سال نیز 8 تا 10 ساعت است.
  • بزرگسالان 18 تا 64 ساله به 7 تا 9 ساعت خواب در روز نیاز دارند.
  • 7 تا 8 ساعت خواب نیز برای افراد مسن توصیه می شود.

فعالیت و تحرک داشته باشید

ورزش منظم روزانه فواید زیادی دارد ، ماهیچه ها و استخوان های شما را تقویت می کند ، به شما در حفظ تناسب اندام و وزن ایده آل و افزایش تولید هورمون رشد یا HGH کمک می کند. کودکان باید حداقل یک ساعت در روز ورزش کنند ، اما ورزش در بزرگسالی فواید زیادی دارد و علاوه بر کمک به حفظ سلامت بدن ، می تواند خطر پوکی استخوان را نیز کاهش دهد.

وضعیت بدنی مناسب را حفظ کنید

وضعیت بد بدن می تواند شما را کوتاهتر از آنچه هستید نشان دهد و با گذشت زمان ، افتادگی یا چمباتمه زدن می تواند بر قد واقعی شما تأثیر بگذارد. بنابراین توجه به نحوه ایستادن ، نشستن و خوابیدن بسیار مهم است و در این موارد باید وضعیت مناسب بدن حفظ شود. برای حفظ حالت بدن سالم ، انجام برخی تمرینات که برای بهبود وضعیت بدن طراحی شده اند می تواند م effectiveثر باشد و شما می توانید این تمرینات را با کمک پزشک انجام دهید.

از تمرینات یوگا استفاده کنید

تمرینات یوگا برای کل بدن می تواند ماهیچه ها را تقویت کرده و به تعادل موقعیت بدن کمک کند ، که باعث می شود افراد قد بلندتر به نظر برسند. برای استفاده از تمرینات یوگا مبتدی ، می توانید این تمرینات را در خانه یا گروهی در باشگاه شروع کنید. تمرین منظم یوگا همچنین می تواند به شما در خلاص شدن از شر بسیاری از بیماری ها مانند فشار خون بالا ، بیماری های قلبی ، مشکلات وزن ، آرتروز و درد مفاصل کمک کند و به شما در آرامش و کاهش سطح استرس کمک کند.

ارتفاع افزایش می یابد

آیا افزایش قد در بزرگسالی امکان پذیر است؟

بعد از بلوغ و مرحله رشد در نوجوانان ، صفحات رشد استخوان بسته می شود و پس از این مرحله ، اگرچه تغذیه مناسب و ورزش نمی تواند بر افزایش قد در بزرگسالی تأثیر بگذارد ، اما این احتمال وجود دارد که با افزایش وضعیت بدن ، که به صاف شدن ستون فقرات کمک می کند ، شما را به نظر برساند. کمی بلندتر است ، اما همچنین به رشد استخوان ها کمک نمی کند. در اینجا چند راه برای بهبود وضعیت بدن وجود دارد:

  • به طور منظم تمرینات کششی انجام دهید
  • شکل نشستن را اصلاح کنید
  • فعالیت و ورزش منظم داشته باشید
  • از چمباتمه زدن خودداری کنید

چه زمانی رشد متوقف می شود؟

کوتاهی قد در هر بدن فردی به صورت ژنتیکی مهندسی می شود و نحوه و میزان آن تا حد زیادی توسط ژن ها تعیین می شود. کد ژنتیکی روند رشد فردی ما را کنترل می کند و وقتی رشد فیزیکی استخوان ها و سایر اندام ها در دوران بلوغ کامل شد ، افزایش تولید استروژن در این دوره باعث بسته شدن صفحات رشد استخوان می شود و سپس با بستن این صفحه ، آنها نمی توانند به محرک های رشد پاسخ دهند. به در نتیجه ، با بسته شدن صفحه رشد استخوان و توقف رشد ، احتمال افزایش قد بعید به نظر می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید