متخصص تغذیه اصفهان بوی بد دهان را با رژیم غذایی از بین ببرید


با رژیم غذایی بوی بد دهان را از بین ببرید

به یاد داشته باشید که بوی بد ناشی از خوردن برخی غذاها با خوردن برخی غذاهای دیگر برطرف می شود. با ما در بخش وب سایت دکتر همراه باشید. رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان ، در مورد علل این مشکل بیشتر صحبت کرده و بوی بد دهان را با رژیم غذایی برطرف می کند.

علت اصلی بوی بد دهان

عوامل متعددی می توانند باعث بوی بد دهان شوند. پلاک های باکتریایی در دهان و مصرف برخی مواد غذایی از شایع ترین علل این مشکل هستند:

جویدن سبزیجاتی مانند جعفری ، نعناع ، میخک ، رازیانه ، بابونه ، رزماری ، مریم گلی و حتی هل بوی بد دهان غذا را از بین می برد.

پلاک دندان

دهان یکی از نقاط بدن است که تعداد زیادی میکروب در آن وجود دارد. پلاک دندان لایه ای از باکتری ها در دهان است. عدم مراقبت از دندان ها ، مسواک زدن و مسواک زدن دندان ها و همچنین مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین می تواند باعث ایجاد پلاک باکتریایی شود. این پلاک روی دندان ها می نشیند و بسیار چسبناک است. با مسواک زدن صحیح و استفاده از نخ دندان می توانید از تشکیل پلاک جلوگیری کنید. متأسفانه ، اگر تعادل باکتری ها در دهان مختل شود ، پلاک دندانی می تواند سولفات ، دیامین یا اسیدهای چرب کوتاه زنجیره ای ایجاد کند که می تواند باعث بوی بد دهان شود.
مقداری غذا بخورید

چندین ماده غذایی وجود دارد که باعث بوی بد دهان می شوند که در زیر به آنها اشاره می شود:

سیر و موسیر

سیر و پیاز سرشار از ترکیبات گوگردی هستند و می توانند بوی بد دهان را در دهان و پس از آن ، هنگامی که جذب شده و توسط ریه ها دفع می شوند ، ایجاد کنند.

محصولات لبنی

بسیاری از باکتری های موجود در دهان می توانند اسیدهای آمینه موجود در محصولات لبنی را تخمیر کرده و بقایایی به نام کاداورین یا پوترسیدین تولید کنند. در نتیجه ، بوی بد ایجاد می شود.

کنسرو ماهی

بوی ماهی پوسیده چیزی نیست که نادیده گرفته نشود. در طول کنسرو ماهی ، این مواد مغذی همچنان تجزیه می شوند و “آمین های بیوژنیک” مرتبط با تولید بوی بدن تولید می کنند.

کربوهیدراتها به سرعت تخمیر می شوند

این نوع کربوهیدرات ها شامل نوعی مولکول کربوهیدرات است که به راحتی توسط باکتری های طبیعی در دهان و روده تخمیر می شود و باعث ایجاد گاز ، نفخ ، مشکلات روده ای و البته بوی بد دهان می شود.

دخانیات و مشروبات الکلی

مصرف مشروبات الکلی شدت بوی بد دهان را افزایش می دهد زیرا اتانول یکی از عوامل کم آبی بدن است ، یعنی بدن را کم آب کرده و همچنین باعث آزاد شدن محصولات باکتریایی می شود. سیگار کشیدن نیز نقش دارد و اثرات الکل را افزایش می دهد.

چکار باید بکنیم

برای از بین بردن بوی بد دهان با غذا ، باید از مصرف برخی از غذاهایی که در زیر مورد بحث قرار گرفته است خودداری کنید. البته ، باید به خاطر داشته باشید که لازم نیست این غذاها را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید. اما کاهش مصرف آن در جلوگیری از بوی بد دهان مثر خواهد بود.
با تغذیه مناسب بر بوی بد دهان غلبه کنید

گاهی اوقات برای از بین بردن بوی بد دهان ، تغییر عادات غذایی و افزایش مصرف آب کافی است. با این حال ، نباید فراموش کنید که بهداشت دهان و دندان و مراجعه به پزشک نیز ضروری است. به یاد داشته باشید که نوشیدن مقدار زیادی آب بسیار مفید است و همچنین برای بدن مفید است.

ابتدا علت را پیدا کنید

اولین قدم برای مقابله با بوی بد دهان شروع درمان علت است. این مشکل ممکن است فقط با خوردن غذاهایی مانند سیر و پیاز ایجاد شود که با اجتناب از مشکل شما می توانید این مشکل را برطرف کنید. این مشکل ممکن است به دلیل عدم مصرف کافی آب باشد. در نتیجه می توانید با نوشیدن آب بیشتر از شر خشکی دهان و بوی بد دهان خلاص شوید. گاهی اوقات این مشکل ناشی از مشکل دندان یا لثه است. در نتیجه ، ابتدا باید علت اصلی مشکل را پیدا کنید.

از مصرف الکل و دخانیات خودداری کنید

همانطور که گفته شد ، سیگار کشیدن و الکل علائم بوی بد دهان را بدتر می کند. اگر سیگاری هستید ، باید این عادت را ترک کنید که نه تنها بوی بد دهان را از بین ببرید بلکه گام های مهمی در جهت سلامتی بردارید.

بیش از 3 بار در روز غذا نخورید

هرچه غذا بیشتر باشد ، تعادل pH دهان بیشتر مختل می شود. در نتیجه ، زمان بیشتری برای تغذیه باکتری ها در نظر گرفته می شود و احتمال تجمع بقایای مواد غذایی در کناره های دندان و گوشه های دهان افزایش می یابد. علاوه بر این ، اکثر تنقلات باکتری های شیرین و البته اشتها آور در دهان هستند. بنابراین ، توصیه می شود از عادت همیشه خوردن تنقلات در دهان خود اجتناب کنید.

بهداشت دهان را رعایت کنید و دهان خود را با روغن نارگیل بشویید

نتایج چندین مطالعه نشان می دهد که مسواک زدن برای تنفس بسیار مهم است. علاوه بر این ، توصیه می شود روزانه بعد از مسواک زدن ، دهان خود را با روغن نارگیل مسواک بزنید. روغن نارگیل سرشار از اسید لوریک است. این ترکیب بر عوامل بیماریزای مختلف دهان تأثیر مفیدی دارد. برای این کار ، پس از مسواک زدن ، یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به مدت 5 تا 10 دقیقه بشویید و دهان خود را بشویید. حتی اگر حوصله داشته باشید ، می توانید این روغن را به مدت 20 دقیقه در دهان خود قرار دهید و در نهایت روغن را بردارید.
سبزیجات را پیدا کنید

جویدن سبزیجاتی مانند جعفری ، نعناع ، میخک ، رازیانه ، بابونه ، رزماری ، مریم گلی و حتی هل بوی بد دهان غذا را از بین می برد.

مکمل هایی برای مقابله با بوی بد دهان

فلز روی: نتایج چندین مطالعه نشان می دهد که مکمل روی ترکیبات سولفات را به گازهای بی بو تبدیل می کند.

پروبیوتیک ها: به طور کلی ، استرپتوکوکوس سالیواریوس باید در دهان یک فرد سالم غالب باشد. با این حال ، در افرادی که از بوی بد دهان رنج می برند ، سطح این باکتری ها پایین است و برخی از آنها این باکتری ها را ندارند. به همین دلیل ، پروبیوتیک ها در از بین بردن و کاهش بوی بد دهان مثر هستند.


رضا اطمینانانی با ارائه روشهای اساسی در تغذیه و میزان و نحوه غذا خوردن می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه دکتر اینستاگرام کلیک کنید. رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در اصفهان.


مطالب پیشنهادی:

غذاهای دودی دارای ریسک بالایی هستند

اهمیت غذاهای گرم و سرد

6 راه برای دریافت امگا 3

گوشت بخورید یا نخورید



دیدگاهتان را بنویسید