مرگ تدریجی فرش دستی ایرانی ف فرش فیروزه ای


قالی در فرهنگ ایرانی جایگاه والایی دارد و فرهنگ و قالی ایرانی در هم تنیده شده اند و می توان گفت این دو مانند تاروپود از یکدیگر گرده افشانی می شوند اما متاسفانه امروزه فرش دستباف ایرانی جزئی جداست. خانه های ایرانی به ناچار جای خود را به فرش ماشینی خواهند داد.

مونا سلطانی، مدرس گروه فرش دانشگاه علوم و هنر، با بیان اینکه تاریخچه فرش ماشینی در ایران به دهه ۵۰ برمی‌گردد، گفت: متاسفانه طی چند دهه اخیر تورم قدرت خرید مردم را کاهش داده و روز به روز بر تعداد خریداران فرش ماشینی افزوده شده است.

وی افزود: فرش دستباف به دلیل سرعت بالا و قیمت پایین فرش ماشینی قابل رقابت با فرش ماشینی نیست. به عنوان مثال اکنون می توانید یک فرش ماشینی ۶ متری با طرح و نقش فرش کرمان با کیفیت مورد قبول را به قیمت ۵ میلیون تومان خریداری کنید در حالی که می توانید فرش ۶ متری دستباف را از کرمان خریداری کنید. معدل همین طرح و الگو و کیفیت رو به کاهش است، حداقل باید ۳۰ میلیون تومان هزینه شود.

تغییر سبک زندگی یکی از دلایل استفاده از فرش ماشینی است

استاد قالی بافی دانشگاه علوم انسانی تغییر سبک زندگی ایرانیان در چند دهه گذشته را یکی دیگر از دلایل مهم استفاده از فرش ماشینی دانست. تا ۳۰ سال گذشته فرش در بسیاری از نقاط ایران به ویژه در میان روستاییان و عشایر بر اساس سبک زندگی و نوع مسکن اغلب بر اساس سلیقه بافنده قالی بافته می شد. در واقع ایرانی ها فرش های مورد نیاز خود را بر اساس نیاز خود و مطابق با سنت های بافتنی محل زندگی خود می بافند.

سلطانی ادامه داد: البته بیشتر این قالی ها بافت درشت و طرح بسیار ساده ای داشتند که به آن خرس بافی می گفتند، اما مهمتر از همه بافت و استفاده از قالیچه های دستبافت بخشی از سنت زندگی است. ایرانیانی که سبک زندگی ایرانیان را تغییر داده اند فرش را بر اساس سلیقه خود (به عنوان یک کالای لوکس) انتخاب می کنند.

وی افزود: و بسیاری از بافندگان به ویژه بافندگان جوان که فرش آنها نقش مهمی در اقتصاد خانوار دارد، تمایل به بافت قالی های سودآورتری دارند و قالی بافی سنتی و سنتی منطقه را فراموش کرده اند. از سوی دیگر، امروزه همین گروه بافندگان و تولیدکنندگان کوچک، اگرچه فرش دستباف می‌سازند، اما از فرش‌های ماشینی به عنوان حصیر استفاده می‌کنند و از آن فرش‌های سنتی در خانه‌هایشان خبری نیست.

به گفته سلطانی، فرش دستباف جزء جدایی ناپذیر فرهنگ و هنر ایرانی و همچنین استفاده از منسوجات طبیعی است که تأثیر مستقیمی بر فرآیند تولید ذهن انسان به ویژه فعالیت بافندگان دارد. کسانی که استفاده از فرش های دستباف و ماشینی را تجربه کرده اند، از راحتی، گرما و روحیه ای که فرش دستباف به فضای زندگی خود می بخشد، کاملا آگاه هستند. این ویژگی منحصر به فرد فرش دستباف است که در فرش ماشینی کم است. همچنین لازم به ذکر است که تولید فرش دستباف نقش مهمی در اقتصاد ایران و ایجاد اشتغال داشته است.

مرگ تدریجی فرش دستباف ایران

مرمت فرش های اصیل و بومی باید مورد توجه قرار گیرد

وی گفت: ارزش فرش دستباف را نمی توان با فرش ماشینی مقایسه کرد، اما متأسفانه در نظر گرفتن قیمت تمام شده فرش دستباف و بیشتر وضعیت اقتصادی جامعه ایران در حال حاضر مشکل است، چاره اندیشی کنید. برای برگرداندن فرش ها.” پیشنهاد بافت در خانه ایرانی با دست را داد.

سلطانی افزود: شاید یکی از راه حل های بازگشت فرش دستباف به منازل ایرانیان، احیای قالی های اصیل و بومی مناطق مختلف و تلاش برای آگاه سازی مردم نسبت به استفاده از آن فرش ها باشد.

یکی از مدرسین گروه فرش دانشگاه علوم و هنر در خصوص راهکارهای ارتقای صنعت فرش گفت: انجمن فرش ایران همچنان بسیار سنتی است و معمولاً فرش را به روش سنتی تولید و عرضه می کند. با توجه به حجم بالای تولید فرش دستباف، تعداد تولیدکنندگان و عرضه کنندگان این محصول در ایران به معنای واقعی کلمه در این حوزه تبلیغ نمی شود.

سلطانی ادامه داد: طی یک دهه اخیر برخی تولیدکنندگان به این سمت حرکت کرده و محصولات خود را با استفاده از ابزار تبلیغاتی به فروش رسانده اند که به نظر می رسد تاثیر بسزایی در شناخت و فروش بعدی آنها داشته است.

مرگ تدریجی فرش دستباف ایران

ایران به دلیل تحریم ها سهم زیادی از بازار فرش خود را از دست داده است

وی افزود: البته فرش دستباف ایران شهرت جهانی دارد و دنیا ایران را با قالی می شناسد. اما واقعیت این است که در جامعه امروزی مکانیسم های عرضه و فروش آنقدر تغییر کرده است که دیگر نمی توان در این بازار به روش سنتی قدم زد و بازار را حفظ کرد. به ویژه اینکه در دهه های اخیر ایران به دلیل تحریم ها بخش عمده ای از بازار خود را از دست داده است و سایر رقبا مانند چین، هند و آمریکا از این فرصت استفاده کرده و بسیار قوی وارد این صنعت شده اند.

وی خاطرنشان کرد: دسترسی به سایر بازارهای جهان بر اساس گذشته تاریخی ایران، شهرت فرش ایرانی نیست و باید به برنامه ریزی و استفاده از دانش متخصصان بازاریابی، تبلیغات و فروش واقف بود. استاد. دانشگاه هنر..

۸۰ درصد هزینه تولید فرش مربوط به دستمزد بافندگان است

سلطانی در پاسخ به سوالی درباره دلایل گرانی فرش دستباف ایران گفت: حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه های تولید مربوط به دستمزد بافندگان است، بنابراین می توان قیمت فرش دستباف را بسیار واقعی دانست. اغلب تصور می شود.” بافندگان مظلوم هستند و کمترین درآمد را در فرآیند تولید دارند که امروزه اینطور نیست.

وی ادامه داد: در گذشته ممکن بود کودکان و افراد نیازمند در فرآیند تولید مورد بهره برداری قرار می گرفتند، اما امروز این گونه نیست، بنابراین ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه ها مربوط به حقوق امروز بافندگان و بافندگان است.

مرگ تدریجی فرش دستباف ایران

یکی از معلمان گروه فرش دانشگاه علوم و هنر گفت: حتی اگر درآمد بافندگان کفاف امرار معاش آنها نباشد، بخش زیادی از هزینه تولید فرش به بافندگان پرداخت می شود. تورم در کشور و روند قالیبافی با توجه به فاصله زمانی بین یک و نیم سال یعنی عرضه فرش به بازار، نوعی خواب سرمایه را به همراه دارد و تولیدکنندگان و در نتیجه فروشندگان باید بتوانند محصولات خود را بفروشند برای زنده نگه داشتن چرخه تولید؛ بنابراین به نظر من قیمت عرضه فرش بی دلیل نیست.