هزارتوی افسانه های تاریخی اصفهان/ امام این بار بی برنامه به مسجد آمدند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


خبرگزاری مهر ، گروه دولت ها: میراث فرهنگی و اماکن تاریخی سال هاست که سرکوب شده اند و حفظ و حراست از گنجینه های تاریخی ایران اسلامی روز به روز رو به زوال است. این وضعیت غم انگیز سالهاست که در اصفهان رخ می دهد و هر روز شهر میراث اسلامی که یکی از بناهای تاریخی نیمی از جهان است درگیر مسائل مدیریتی و نگهداری است.

برخی از گنبدهای تاریخی اصفهان از جمله امامزاده درب امام و برخی بناهای سلجوقی در آستانه فروریختن هستند و این شهر تمایلی به مرمت و حفاظت از این آثار ندارد. اما چند سالی است که وسعت این شرایط به آثار و گنبدهای جهانی اصفهان رسیده است.

شیخ لطف الله چند سال پیش شکاف اصلی گنبد مسجد را بازسازی کرد و دو رنگ با هم مطابقت نداشت. بسیاری از کارشناسان و مرمتگران پیشکسوت نسبت به این مرمت واکنش نشان دادند و قدرت و منطق نقد منفی، استدلال مسئولان مربوطه برای تشدید وضعیت گنبد مسجد شیخ لطف اللهی را تحت الشعاع قرار داد.

در حالی که عملیات مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله در میان اصحاب رسانه و تماشاگران حرفه ای در جریان بود، زیر سایه آن گنبد مسجد امام (ره) یا مسجد جامع عباسی در میدان نقش جهان در حال مرمت و بازسازی بود که مرمت هایی به طول انجامید. . ۱۱ سال. تکمیل شد، مرمتگران زیادی روی آن کار کردند، گنبدی غول پیکر با شرایط خاص، مرمت کاری پیچیده و دشوار بود.

اوایل خردادماه امسال مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان از پایان کار مرمت گنبد مسجد امام (ره) و بازگشایی مرحله ساخت خبر دادند. مژده میراث فرهنگی اصفهان به دو نسلی که هرگز این گنبد را بدون نردبان ندیده بودند، فرصتی برای دیدن جلوه واقعی گنبد صفوی داد.

اما خیلی زود این خبر خوش به مرثیه ای برای میراث فرهنگی اصفهان تبدیل شد. با باز شدن مرحله فرود به تدریج تصویری از او منتشر شد. عکس های مقایسه قبل و بعد از ترمیم عکس هایی که در روزهای اخیر در فضای مجازی سر و صدای زیادی به پا کرده اند. قوس بخشی از گنبد را نشان می‌دهد و همچنین برخی از گل‌ها و پارچه‌هایی را نشان می‌دهد که در طول مرمت تغییر کرده‌اند.

این تصاویر به سرعت در فضای مجازی منتشر شد و واکنش های مختلفی را در پی داشت، این بار گنبد مسجد امام (ره) به حلقه متخصصان و کارشناسان دلواپس میراث فرهنگی اصفهان ایران منتقل شد.

پیچ و خم تاریخی گنبد اصفهان/ این بار نوبت مسجد امام است

ما از قضاوت همه کارشناسان استفاده می کنیم

علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان به این اتفاقات واکنش نشان داد. گفت: همه عاشقان وارثان میراث گرانبهای فرهنگی این ملت بزرگ می داند که ما تمام تلاش خود را برای حفاظت از میراث گرانبهای ایرانیان انجام می دهیم. کمی ما از این هدف بزرگ عقب نخواهیم ماند. مرمت بناهای تاریخی ادامه دارد و از آنجایی که بیش از ۱۱ سال از مرمت گنبد بزرگ مسجد امام می گذرد، افتتاح داربست ها به صورت مرحله ای در حال انجام است.

او گفت: من معتقدم وارثان میراث فرهنگی ارزشمند این ملت بزرگ متعلق به همگان است.» محافظان نه تنها برای این مدت کار مرمت نهایی توپ را انجام می دهند، بلکه برای تیم مرتبط از متخصصان ارشد مرمت و تزئینات نیز که در حال بررسی هستند. کار نهایی و آنچه در ۱۱ سال گذشته در جریان بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان همچنین اعلام کرد که بر مرمت بخش‌های مختلف گنبد عظیم مسجد امام (ره) اصفهان نظارت نسبی خواهد داشت و پله‌های اطراف آن نیز به تدریج بازگشایی می‌شود. .

پیچ و خم تاریخی گنبد اصفهان/ این بار نوبت مسجد امام است

مرمت کننده کاستی ها و اشتباهات را تصدیق کرد

یزدی خاطرنشان کرد: مجری طرح و مرمتگران متوجه شدند که با بازکردن پله های ضلع شمالی گنبد، اعوجاج (ناهمواری) در انتهای شکاف های ۱۵ و ۱۶ به ویژه در بالای گنبد وجود دارد. با اذعان مسئولین و اذعان به لزوم بازدید از این قسمت از گنبد، اعلام کردند که آمادگی دارند سریعا اقدامات لازم را برای رفع نواقص و نواقص این قسمت انجام دهند.

وی افزود: طول عمر کاشی ها به ویژه در فضای باز و به دلیل تغییرات اقلیمی در اصفهان بسیار محدود بوده و بین ۲۵ تا ۳۰ سال است به طوری که در طول ۴۰۰ سال گذشته تعمیرات اساسی زیادی روی گنبد انجام شده است. هیچ کاشی اصیل صفوی در طول سال وجود ندارد.هیچ چیزی در بالا باقی نمانده است، اما در طول ۱۱ سال، مرمتگران تلاش کرده اند تا پانل های سالم ترمیم های دهه های گذشته را حفظ کنند. حداقل در ۱۰۰ سال گذشته شواهدی وجود دارد که نشان می دهد گنبد در سال های ۱۳۱۶، ۱۳۲۸ و به ویژه در دهه ۱۹۸۰ به طور کامل مرمت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان خاطرنشان کرد: در این مدت مرمتگران به ویژه در مرمت طرح لاله عباسی در گنبد متوجه شدند که برخی از این گل ها در مراحل مرمت دهه های گذشته دچار اشتباهات رنگی شده اند. بنابراین در مرمت اخیر به گفته کارشناسان این گلها رنگی شدند و بقایای مرمت قبلی به گلهای اولیه خود بازگردانده شد.

نیاز به ایجاد صندلی کنترل بازیابی

با همه این توضیحات تاریخ نشان می دهد که اشتباهات مرمتی بارها تکرار شده و این اشتباهات دست در گلوی میراث فرهنگی فرو کرده و آثار تاریخی را به لبه تیغ رسانده است. به همین دلیل نظارت بر گروه های کاری حرفه ای و گانکراها قبل، حین و بعد از اجرای پروژه های مهم مرمت ضروری است.

اگر این فضای مشاوره و اشتراک گذاری ایجاد شود، می توان با بازنگری در طرح های مرمتی و تجربی گردشگری از بسیاری از اتفاقات ناگوار جلوگیری کرد.

لازم به ذکر است خبرنگار خبرگزاری مهر بارها سعی کرد در خصوص مرمت گنبد مسجد امام (ره) با کارشناسان گفت و گو کند اما اکثر اساتید و کارشناسان ترجیح دادند سکوت کنند و مصاحبه ای انجام ندادند.