پنجمین همایش بین المللی اربعین برگزار شد


به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، مراسم افتتاحیه پنجمین همایش بین المللی اربعین با محوریت جهانی شدن و توسعه فراملی مقاومت و عبدالله معتمدی رئیس افتخاری دانشگاه علامه طباطبایی در سخنرانی افتتاحیه خود گفت: قیام امام حسین(ع) است. بسیار مؤثر بود، گسترده و پر رونق بود، ما از یک واقعه عمیق و گسترده در تاریخ خبر نداریم. عجیب است که میلیون ها نفر به این واقعه بزرگ فکر کردند، هزاران کتاب نوشتند، میلیون ها ساعت صحبت کردند و هزاران نفر را برای وفاداری به امام حسین (علیه السلام) الهام کردند. ظرفیت هنوز موجود است این رویداد به دلیل الهام و تأثیر فراوانی که در تمام ابعاد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و روانی دارد، منشأ جنبش‌های بزرگ در طول تاریخ بوده و خواهد بود.

فداکاری امام حسین (ع) برای احیای ارزشهای اسلامی و آزادی، امر به معروف و نهی از منکر در سراسر جهان طنین انداز است. این رویداد بزرگ از قدرت تاریخی و اجتماعی بالایی برخوردار است. یاد قیام امام حسین و اربعین به معنای یادآوری ارزش های انسانیت و دوری از منکر است و مصداق عبارت هیهات من ذله است. امام جان گرانقدر خود را فدای این ارزش ها کرد.

مقاومت به عنوان موضوع اصلی این همایش بزرگ انتخاب شده است و این موضوع در راستای این هدف است که بتوانیم از این پتانسیل عظیم استفاده و بهره ببریم و حتی رفتار این میلیون جمعیت و آنچه اتفاق افتاده را تحلیل کنیم.

حسین کچویان در سخنانی درباره جامعه و فرهنگ اربعین گفت: اربعین اتفاق عجیبی است، سعی می کنیم آن را درک کنیم. دو موضوع اصلی برای درک وجود دارد: یکی ماهیت این رویداد. وقایع مربوط به انقلاب در تاریخ انقلاب اسلامی; دوم، تأثیر و پیامدهای این رویداد بر تاریخ، بخش مهمی از مقاومت و فراملی گرایی آن است.

این رویداد پاسخی است به یک موقعیت تاریخی و از دو جهت می توان به آن اشاره کرد. پاسخ در مورد بافت تاریخی انقلاب اسلامی و بستر جهانی است. اما مبنای ما برای این ادعاها چیست؟ (یک تمدن باید چه ویژگی هایی داشته باشد) مشکل اصلی ایجاد ارزش های جدید است که تمدن ها را با ظهور ارزش های اساسی جدید متمایز و متمایز می کند. همه این رویدادها باید بتوانند تغییرات اجتماعی لازم برای اجرای ارزش های جدید را ایجاد کنند.

رویدادهای اربعین این ویژگی ها را دارند و می توانند ظرفیت های زیادی برای تحقق تمدن نوین اسلامی ایجاد کنند.
اربعین یکی از نشانه های شیعه بودن است و اربعین تولد اجتماع جدید شیعه و پیوندها و روابطی است که این پیاده روی ایجاد می کند. این رویداد پتانسیل زیادی برای ارزش آفرینی و پی ریزی یک جامعه عظیم دارد و نیروهای اجتماعی جدید ایجاد می شود.
غلامعلی حداد عادل نیز در سخنانی خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور کار آکادمیک مرتبط با اربعین وجود ندارد و کم توجهی شده است و حتی منابع بیشتر غربی و متعلق به جوامع دیگر است. اینطور نیست مرتبط با واقعیت جامعه ما

وی افزود: در اوایل دهه ۴۰ که در دانشگاه تهران بودم، نهضت اسلامی گسترده نبود، اما جریان چپ بسیار محبوب بود و رگه هایی از ناسیونالیسم دهه ۳۰ کم بود. معمولاً وقتی با سایر دانشجویانی که متفاوت فکر می کنند، حتی سایر دانشجویان دگراندیش صحبت می کنند، ادعا می کنند که تفکر اسلامی نمی تواند جایی را حاکم کند. انقلاب اسلامی پاسخ این پرسش بی پاسخ زمانه ما بود.

حداد عادل گفت: اربعین یک واقعیت عینی است چه دانشگاه بخواهد و چه نخواند. این واقعیت را می توان به طور حاد به جای بحث های نظری، فکری و انتزاعی مورد توجه قرار داد که فرصت مغتنمی برای دانشمندان و محققین علوم اجتماعی است.

وی ادامه داد: در سفر اربعین سال ۱۳۹۶ به عراق یادداشت ها و احساساتی نوشتم که حاصل این نوشته ها کتابی شد به نام «بیابان رفتم عشق افتاد» و این راهپیمایی اربعین است و نقل می کنم. بخشهایی از آن در اینجا آمده است: «حضور مردم در اربعین حاصل تحولات مفهومی و معنایی است». امام خمینی (ره) عاشورا را سیاسی کردند. اما این سیاست زدگی به معنای چسباندن سیاست از بیرون به عاشورا نیست، بلکه غبار از حقیقت سیاسی عاشورا زدوده شده است. او نشان داد که چرا امام حسین بدون خللی در سنت قیام کرد. سنت را حفظ کرد اما حقیقت عاشورا را تأکید و آشکار کرد.

انتهای پیام/




این مقاله را در صفحه اول توصیه کنید