چگونه از مواد مغذی ضروری غذا محافظت کنیم؟

بدن ما دائما در معرض فرسایش و پارگی است. سلول ها می میرند و توسط سلول های جدید قرار می گیرند. این فرآیندهای بازسازی به ویتامین ها، مواد معدنی و آنزیم ها نیاز دارند. ویتامین ها و آنزیم ها نیز برای هضم و جذب پروتئین ها، کربوهیدرات ها، چربی ها و غیره ضروری هستند. این آنزیم ها و برخی ویتامین ها در اثر حرارت از بین می روند. در نتیجه، آنها به مقدار کافی در غذاهای پخته در دسترس نیستند.

پخت و پز نه تنها ویتامین ها و آنزیم های موجود در غذاها را از بین می برد، بلکه ارزش غذایی آنها را نیز کاهش می دهد. پروتئین های موجود در غذاها با پختن منعقد و سفت می شوند. این پروتئین های منعقد شده هضم نمی شوند، اما در دستگاه گوارش تجزیه می شوند. پخت و پز همچنین باعث می شود کربوهیدرات ها به راحتی هضم شوند. در نتیجه به طور کامل در روده جذب نمی شود. بنابراین، از نظر مواد مغذی، غذاهای پخته شده ما اهمیت نسبتاً کمتری دارند. یک فرد سالم ممکن است هنوز بتواند مواد مغذی باقیمانده را از ترکیب خود استخراج کند، اما این امر برای فرد مبتلا به ندرت امکان پذیر است و بنابراین نیاز او به آنها بیشتر است.

غذای پخته شده برای هضم کامل به ۵ تا ۶ ساعت زمان نیاز دارد، در حالی که غذاهای خام فقط ۳ تا ۴ ساعت زمان نیاز دارند. آب میوه ها و سبزیجات تنها در ۲۵ تا ۳۰ دقیقه هضم شده و شروع به جذب می کنند. بنابراین، غذاهای نپخته باعث آرامش اندام های دستگاه گوارش می شود. انرژی ارزشمند بدن در تلاش های بیهوده برای هضم مواد غیرقابل هضم هدر نمی رود و در نتیجه برای بازسازی و بازیابی در دسترس قرار می گیرد.

جوانه زدن غلات و حبوبات باعث افزایش قابل توجهی در محتوای غذایی آنها می شود. در بذرهای جوانه زده نپخته تا ۶۰۰ درصد افزایش تیامین، پانتوتنیک اسید، نیاسین و … مشاهده می شود. شیردهی در مادران شیرده با مصرف غلات و حبوبات جوانه زده به شدت افزایش می یابد. این به طور طبیعی به رشد سالم کودک نیز منجر می شود.

سلب مسئولیت: این مقاله برای ارائه توصیه های بهداشتی نیست و فقط برای اطلاعات عمومی است. همیشه قبل از شروع هر برنامه بهداشتی به دنبال بینش یک متخصص سلامت واجد شرایط باشید.

رژیم دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر