کاهش چربی شکم با پنج ماده مغذی متخصص تغذیه اصفهان


چربی شکم را با پنج ماده مغذی کاهش دهید

برخی از غذاها و مواد مغذی به خوبی چربی شکم را هدف قرار می دهند ، که برخی از آنها جزء رایج در رژیم مدیترانه ای هستند. در ادامه این مقاله ، از سایت دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان ، در مورد پنج ماده غذایی که مصرف منظم آنها می تواند به کاهش چربی شکم کمک کند ، بیشتر آشنا خواهیم شد.

1. آووکادو

آووکادو سرشار از مواد مغذی است. آنها منبع سالم چربی ، فیبر ، آنتی اکسیدان ها ، ویتامین ها و انواع مواد معدنی از جمله پتاسیم هستند. این مواد معدنی از عملکرد قلب پشتیبانی می کنند و همچنین به عنوان دیورتیک عمل می کنند. به طور طبیعی در کنترل فشار خون نقش دارد.

یک مطالعه جدید نشان می دهد که آووکادو همچنین می تواند به کاهش چربی شکم کمک کند. در این مطالعه ، 111 بزرگسال وجود داشت که به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. اعضای یک گروه آووکادو تازه را به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه خود دریافت کردند ، در حالی که گروه دوم بدون خوردن آووکادو به همان میزان کالری دریافت کردند. پس از سه ماه ، افرادی که آووکادو می خوردند ، کاهش چربی احشایی را تجربه کردند ، که در سایر گروه ها مشاهده نشد.

حتی اگر هر روز آووکادو کامل نمی خورید ، افزودن این میوه به رژیم غذایی و خوردن آن تا آنجا که ممکن است یک استراتژی هوشمندانه برای حفظ سلامت شما است.

2. مغز خوراکی

آجیل های خوراکی بخشی جدایی ناپذیر از رژیم مدیترانه ای هستند که چربی های سالم را به همراه پروتئین های گیاهی ، آنتی اکسیدان ها ، فیبر و انواع ویتامین ها و مواد معدنی تأمین می کنند. در میان آنها ، بسیاری از مواد مغذی وجود دارد که بزرگسالان ممکن است فاقد آن باشند ، از جمله منیزیم ، که از سلامت روان و خواب سالم حمایت می کند.

مشخص شد که بزرگسالانی که به طور متوسط ​​حداقل یک چهارم اونس (7 گرم) آجیل شامل بادام ، آجیل برزیلی ، بادام هندی ، فندق ، ماکادامیا ، گردو ، پسته و گردو مصرف می کردند ، شاخص توده بدنی پایین تری داشتند. استرس کمتری نسبت به افرادی که از این غذاها استفاده نمی کنند. آنها همچنین اندازه کمر کوچکتری دارند که نشان دهنده تجمع چربی شکم است.

اگر به مغز خوراکی حساسیت ندارید ، آن را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید یا به عنوان میان وعده بخورید.

3. عدس

عدس را می توان یکی از غذاهای فوق العاده ای دانست که معمولا اکثر ما نادیده می گیریم. عدس نه تنها بدون گلوتن است ، بلکه یک گزینه اقتصادی ، همه کاره ، سازگار با محیط زیست ، رضایت بخش و بسیار مغذی است. عدس سرشار از پروتئین های گیاهی ، مواد معدنی ، ویتامین ها ، آنتی اکسیدان ها و فیبر است.

نتایج یک مطالعه که چربی شکم بزرگسالان را برای بیش از پنج سال ردیابی کرد. نشان داده شده است که هر 10 گرم افزایش مصرف فیبر محلول ، تجمع چربی احشایی را 3.7 reduces کاهش می دهد. یک وعده عدس پخته دارای 14 گرم فیبر است که حدود نیمی از آن فیبر محلول است که به تنظیم حرکات روده و کاهش کلسترول نیز کمک می کند.

4. غلات کامل

محبوبیت روزافزون رژیم های کتو و پالئو باعث شده است بسیاری از مردم از مصرف غلات اجتناب کنند. اما غلات می توانند مزایای سلامتی مختلفی از جمله کاهش چربی شکم را ارائه دهند. یک مطالعه روی بیش از 2800 شرکت کننده نشان داد که خوردن غلات کامل با کاهش چربی زیر جلدی و احشایی مرتبط است ، در حالی که غلات تصفیه شده مانند نان ، برنج و ماکارونی سفید با افزایش چربی شکم ارتباط دارند.

به جای اجتناب از غلات کامل ، مصرف مقادیر متوسط ​​غلات را با توجه به نیاز انرژی خود در نظر بگیرید ، این بدان معناست که در مواقعی که فعالیت کمتری دارید ، وعده های غذایی کوچکتر بخورید و هنگامی که فعالیت بیشتری دارید ، وعده های غذایی بیشتر بخورید. انتخاب های خوب شامل جو دوسر ، کینوا و برنج قهوه ای است.

5. ماهی قزل آلا وحشی

ویتامین D برای برخی عملکردهای بدن از جمله ایمنی ، تنظیم تراکم مواد معدنی استخوان و سلامت روان ضروری است. مطالعات نشان می دهد که سطوح پایین ویتامین D با افزایش میزان چربی بدن و چربی احشایی در زنان و چربی احشایی در مردان ارتباط دارد.

ماهی آزاد وحشی یکی از بهترین منابع ویتامین D است. یک وعده چهار اونسی (113 گرم) از این ماهی می تواند 80 درصد از ارزش روزانه ویتامین D را تأمین کند. شما می توانید ماهی قزل آلا را به اشکال مختلف به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

اگر ماهی نمی خورید یا ماهی قزل آلا ماهی مورد علاقه شما نیست ، غذاهای غنی شده با ویتامین D مانند برخی شیرهای گیاهی بخورید یا از این مکمل ویتامین استفاده کنید ، که روزانه 800 تا 1000 واحد بین المللی را تأمین می کند.


رضا اطمینانانی با ارائه روشهای اساسی در تغذیه و میزان و نحوه غذا خوردن می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه دکتر اینستاگرام کلیک کنید. رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در اصفهان.


رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


مطالب پیشنهادی:

6 راه برای دریافت امگا 3

گوشت بخورید یا نخورید

با رژیم غذایی بوی بد دهان را از بین ببرید

لاغری نامناسب و پوکی استخوان



دیدگاهتان را بنویسید