کم کاری تیروئید و هر چیزی [ باید/ نباید] بیا بخوریم


با پایین انداختن لب ، ترازوی دیجیتالی را که یکی از دوستانم در روز تولدم برایم آورده بود ، انداختم.

من از این مقیاس خیلی خوب استفاده نکردم تا اینکه مدتی از آن لذت بردم حجمم زیاد شد و احساس خاصی از وزن داشتم.

و وحشتناک ترین لباسهای من مناسب نیست

از طرفی روح و جسمم رنج می برد خستگی مداوم بوده است. حتی صبح هنگام بیدار شدن مانند یک کامیون 18 چرخ که از رم عبور می کند یا انگار تا صبح به زمین فشار می آوردم.

خوشحالم که زندگی من با همه روبه رو است و نمی دانم چه چیزی باعث می شود احساس بی حالی و کسالت کنم. یک روز برادرم به پزشک توصیه کرد و از او خواست تیروئید را بررسی کند. البته باید خشکی ، نفخ و سردی بدنم را به علائم اضافه می کردم.

برادرم از آب حدس زد.

مشکل دقیقاً همین پروانه های کوچک است که جلوی گردن ما نشسته اند. فریب کوچک بودن آتشی را که خیلی می سوزد فریب ندهید تا احساس سلامتی یا تازگی یا فقدان این حس خوب داشته باشید.

اگر دائماً احساس کسالت و کمبود انرژی می کنید و با تمام احساسات متناقض دست و پنجه نرم می کنید ، باید بیشتر به این پروانه های کوچک یا غده تیروئید توجه کنید.

با غده غیر فعال تیروئید خود را معرفی کنید

باید بدانیم که غده تیروئید یک سری هورمون ترشح می کند. هورمون های یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) محصولات این غدد هستند که نقش مهمی در سلامتی ما ایفا می کنند.

متابولیسم و ​​تعادل واکنشهای شیمیایی بدن ما تا حد زیادی تحت تأثیر این هورمونها قرار دارد. از سوی دیگر ، آنها همچنین در کنترل عملکردهای مهمی مانند دمای بدن و ضربان قلب م effectivenessثر هستند. گویی آنها فرمان زندگی می دهند و تسلیم اعضای بدن نمی شوند (1).

اما زمانی بود که این غدد بی حال می شوند و نمی توانند به اندازه کافی T3 و T4 تولید کنند. چنین رویدادهایی شامل قرار گرفتن در معرض اختلالات خود ایمنی (سیستم ایمنی بدن آنتی بادی هایی را تولید می کند که به غده تیروئید حمله می کنند) ، قرار گرفتن در معرض پرتودرمانی ، مصرف برخی داروها و درمان پرکاری تیروئید (اغلب با استفاده از ید رادیواکتیو یا داروهای ضد تیروئید). هدف عادی سازی عملکرد تیروئید است که می تواند منجر به تولید زیاد هورمون تیروئید شود) ، جراحی تیروئید که تمام یا قسمتی از غدد را خارج می کند و بارداری برخی از شرایطی هستند که غده تیروئید ما را تضعیف می کنند (2). من هم خسته و ضعیف بودم ما فقط می خواهیم آرامش داشته باشیم.

اما بشکه بسیار ترسناک است.

درست است که کم کاری تیروئید درمان خاصی ندارد ، اما این پروانه های کوچک هیولاهای خطرناکی نخواهند بود. این یک بیماری کامل است که می توان آن را کنترل کرد و بسیار راحت می توان در یک زندگی مسالمت آمیز زندگی کرد. کافی است بدانید چگونه با آن برخورد کنید و چه چیزی بخورید و چه چیزی نخورید.

چگونه می توان کم کاری تیروئید را با رژیم غذایی متعادل کرد؟

خستگی را کنار بگذارید ، با من همراه شوید تا بایدها و نباید های غذاهای تیروئیدی وستون را برای شما بازگو کنم. دانستن این موضوع و اقدام حتی می تواند شما را از مصرف هورمون ها و داروهایی که طبیعی نیستند نجات دهد.

  • ابتدا آب تمیز را در آغوش خود بریزید هیچ رژیم ثابت برای تیروئید غیر فعال وجود ندارد. داشتن رژیم غذایی متعادل برای به حداقل رساندن عوارض جانبی آن کافی است. این رژیم متعادل نه تنها مواد مغذی ضروری را در اختیار بدن قرار می دهد بلکه از کمبودهای ناشی از کمبود مواد معدنی نیز جلوگیری می کند و سلامت ما را تضمین می کند (3).
  • کالری مورد نیاز بدن را هوشمندانه مدیریت کنید. با خودتان سخت نگیرید که باید وزن کم کنید. اما کنترل وزن و کالری دریافتی بسیار مهم است (4). زیرا همه می دانیم که اضافه وزن یک اختلال تیروئیدی است که هورمون های مورد نیاز بدن را در این مدت تولید نمی کند.
  • شما فکر می کردید که باید کالری دریافتی خود را روی یک دفترچه یادداشت کنید یا از یک برنامه استفاده کنید.
  • اگر فکر می کنید افزایش وزن بسیار کند است و لاک پشت پیشرفت می کند ، کاهش 250 کالری در روز ایده خوبی است. اما اگر می بینید که سریعتر و آشکارتر وزن خود را افزایش می دهید ، این کاهش کالری را به 500 کالری در روز افزایش دهید.
  • پروتئین بدون چربی بخورید. برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل ، باید از میزان مصرف پروتئین در طول روز آگاه باشید. زیرا پروتئین ها عناصر ضروری و ضروری را برای بسیاری از عملکردهای بدن فراهم می کنند (5). به همین دلیل است که من می گویم خوردن پروتئین بدون چربی زیرا کالری بیشتری دریافت می کند و به شما کمک می کند تا کالری مورد نیاز خود را به راحتی کنترل کنید (6).
  • کارشناسان پروتئین هایی مانند ماهی ، صدف ، مرغ ، تخم مرغ ، شیر کم چرب و آجیل را توصیه می کنند.
  • میوه ها و سبزیجات جزء اصلی رژیم متعادل شما هستند. اطمینان از اینکه آنها در رژیم غذایی شما هستند به شما کمک می کند کالری بیشتری بسوزانید و در عین حال مواد مغذی دیگر مانند ویتامین ها و مواد معدنی و فیبر را نیز تامین کنید.
  • غلات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید برای اطمینان از متعادل بودن آن. 100٪ غلات کامل یک افزودنی کامل و مغذی برای عادات غذایی شما است. زیرا تمام قسمت های دانه را با هم دارد و این باعث می شود که از نظر فیبر ، پروتئین و بسیاری از مواد مغذی دیگر بهتر از دانه های الک شده عمل کند (7).
  • غذاهایی مانند ارزن ، گندم ، نان گندم کامل و برنج قهوه ای غلات محسوب می شوند.
  • میزان کلمات مصرفی را کاهش دهید.

صحبت های زیادی در مورد مصرف سویا در دوران کم کاری تیروئید وجود دارد. اما هنوز هیچ دلیل محکمی برای حذف کامل از رژیم غذایی این افراد وجود ندارد (8). سویا حتی به عنوان یک پروتئین جایگزین در نظر گرفته می شود که حذف آن دشوار است (9). برای محدود کردن استفاده از آن بهتر و کارآمدتر باشید غذاهایی که مقدار زیادی سویا دارند و باید با احتیاط مصرف شوند عبارتند از: ناگت مرغ ، هات داگ ، شیر سویا ، ماست سویا ، سویا و لوبیای سویا (10).

  • برخی مواد معدنی وجود دارد که باید از آنها در رژیم غذایی خود مطمئن شوید. یدآتش سلنیوم و تروا سه عامل ضروری برای عملکرد خوب تیروئید وجود دارد.

ید (I) : این ماده معدنی ارزشمند نقش مهمی در تولید هورمون های تیروئید دارد. به طور طبیعی ، کمبود می تواند ما را در معرض اندوه و کم کاری تیروئید قرار دهد (11). بنابراین پیشنهاد می کنم اگر کمبود ید دارید ، حتماً از نمک یددار در غذای خود استفاده کنید. یا ید را در رژیم غذایی خود قرار دهید. غذاهایی مانند غذاهای دریایی (ماهی آزاد ، ماهی تن و خرچنگ) ، شیر و تخم مرغ (12).

سلنیوم (Se) این عنصر همچنین باعث فعال شدن هورمون های تیروئید می شود. خواص قابل توجه این مواد معدنی ، خواص آنتی اکسیدانی است که از غده تیروئید ما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. آجیل ، ماهی تن ، ساردین ، ​​تخم مرغ و لوبیای برزیل همه سلنیوم می خورند.

روی (روی) عملکرد روی همانند سلنیوم است فعال سازی هورمون های تیروئید بانتوسان همچنین روی نشان داده شده است که نقش مهمی در تنظیم TSH دارد. TSH هورمونی است که به تیروئید دستور می دهد هورمون های خود را آزاد کند (13).

صدف ، گوشت گاو و مرغ سرشار از روی هستند و این غذاها را در طول روز در رژیم غذایی خود قرار ندهید (14).

بنابراین بیایید نتیجه بگیریم که ترکیب تخم مرغ (بهتر است به صورت کلی کار شود. زیرا ید زرد و زرده سلنیوم و سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین هستند) ، مرغ ، گوشت گاو و ماهی ، اکثر میوه ها (از جمله توت ، موز ، پرتقال و گوجه فرنگی) (سبزیجات و اسفناج) ، محدودتر و پخته شده) ، غلات ، محصولات لبنی و نوشیدنی های مستهلک شده می توانند برای یک رژیم غذایی کامل و متعادل تهیه شوند.

به یاد داشته باشید که مصرف بیش از حد این سه ماده معدنی می تواند باعث مسمومیت و حتی آسیب بیشتر به غده تیروئید شود. اطمینان حاصل کنید که از این مکمل های معدنی بدون نسخه پزشک استفاده نکنید. که می توانید روی بوم بیفتید.

  • گواتروژن ها ترکیباتی هستند که به ماهیانی که تیروئید آنها خسته است آسیب می رسانند. در حقیقت ، گواتروژن ها عملکرد طبیعی غده تیروئید را مختل می کنند.

جالب است بدانید که نام این ترکیب از گواتر گرفته شده است. فکر می کردید می دانید که گواتر بزرگ شدن غده تیروئید است. می توان اشاره کرد که یکی از عوارض کم کاری تیروئید است (15).

غذاهایی که حاوی این ترکیبات هستند عبارتند از:

  • سبزیجات خاص مانند کلم ، کلم بروکلی ، کلم پیچ ، کلم پیچ و اسفناج.
  • میوه ها و محصولات نشاسته ای مانند سیب زمینی شیرین ، هلو و توت فرنگی وجود دارد.
  • غذاهای حاوی سویا

خوب است بدانید که پخت این غذا باعث فعال شدن ترکیبات گواتر می شود (16). اما اگر چنین است ، باید میزان مصرف این ماده را محدود کنید.

  • لطفاً با غذای آماده خداحافظی کنید. زیرا برای مدت طولانی از لیست خوردن شما حذف می شود. همه می دانیم که این غذاها کالری بسیار بالایی دارند و افزایش وزن بدن را افزایش می دهند.

4 نکته مهم برای کم کاری تیروئید :

  • استراحت خوب را فراموش نکنید. زیرا خواب کمتر از 7 تا 8 ساعت با افزایش چربی شکم همراه است.
  • تغذیه آگاهانه را تمرین کنید. این بدان معناست که هنگام غذا خوردن به آنچه می خورید توجه زیادی داشته باشید. این به شما کمک می کند وزن خود را به دلیل مشکلات تیروئید کاهش دهید.
  • استرس را با یوگا و مدیتیشن از بین ببرید. استرس را از بین می برد و وزن شما را در حالت ثبات و سلامت نگه می دارد.
  • به طور متوسط ​​می توانید کربوهیدرات خود را کاهش دهید. اما به هیچ وجه رژیم کتوژن مقداری کربوهیدرات را در وعده غذایی خود قرار ندهید. زیرا کمبود کربوهیدرات منجر به کاهش سطح هورمون تیروئید می شود.

من تمام تلاش خود را می کنم تا تمام اطلاعات و دانش خود را در مورد نحوه زندگی مسالمت آمیز با کم کاری تیروئید با شما به اشتراک بگذارم. اگر تجربه یا اطلاعاتی دارید ، خوشحال می شوم در اینجا با شما صحبت کنم تا بتوانیم بیشتر بدانیم.

دیدگاهتان را بنویسید