آنتی بیوتیک هایی که می توانند جان شما را نجات دهند.


برای درمان طیف گسترده ای از عفونت های باکتریایی استفاده می شود. این دارو یک آنتی بیوتیک از نوع پنی سیلین است. این کار با توقف رشد باکتری ها عمل می کند.

فقط عفونت های باکتریایی را درمان می کند. برای عفونت های ویروسی (مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا) کارایی ندارد. استفاده غیر ضروری یا استفاده نادرست از هر آنتی بیوتیک می تواند منجر به کاهش اثربخشی آن شود. آموکسی سیلین همچنین همراه با سایر داروها برای درمان زخم معده/روده ناشی از باکتری هلیکوباکتر پیلوری و جلوگیری از بازگشت زخم استفاده می شود.

آموکسی سیلین ژنریک

نام عمومی آموکسی سیلین آموکسیل

نام تجاری آموکسی سیلین

نام تجاری نام ها: Amoxil، Trimox، Moxilin، Apo-Amoxi. کلاس(های) دارویی

نام تجاری آموکسی سیلین

نام های تجاری مختلفی برای داروهای حاوی آموکسی سیلین موجود است

آموکسی سیلین استفاده می کند

این دارو را به صورت خوراکی با یا بدون غذا طبق دستور پزشک مصرف کنید، معمولاً هر 8 یا 12 ساعت. دوز بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان است.

در حین استفاده از این دارو مایعات زیادی بنوشید مگر اینکه پزشک به شما دستور دیگری بدهد. برای بهترین اثر، این آنتی بیوتیک را در زمان های مساوی مصرف کنید. برای کمک به یادآوری، این دارو را هر روز در زمان(های) یکسانی مصرف کنید.

مصرف این دارو را تا پایان کامل مقدار تجویز شده ادامه دهید، حتی اگر علائم پس از چند روز ناپدید شوند. قطع زودهنگام دارو ممکن است به باکتری ها اجازه دهد به رشد خود ادامه دهند که ممکن است منجر به بازگشت عفونت شود.

نام عمومی Augmentin

آموکسی سیلین/کلاوولانات پتاسیم نام عمومی Augmentin است.

اندیکاسیون Augmentin

این قرص ها حاوی آموکسی سیلین-کلاوولانات هستند و برای

  • عفونت های دستگاه ادراری
  • عفونت های پوست و ساختار پوست
  • سینوزیت
  • اوتیت میانی حاد باکتریایی
  • عفونت های دستگاه تنفسی تحتانی

عوارض جانبی Augmentin

برخی از عوارض جانبی عمده آگمنتین عبارتند از: واکنش آلرژیک پوستی و اسهال. تب، درد مفاصل، زردی پوست، پارگی و خونریزی آسان، خونریزی شدید قاعدگی، تغییر رنگ دندان، حالت تهوع یا استفراغ، درد عضلات یا مفاصل، خواب آلودگی، ضربان قلب نامنظم

آگمنتین برای عفونت دندان

Augmentin یک آنتی بیوتیک بسیار موثر در برابر انواع خاصی از باکتری ها است که باعث عفونت دندان می شوند. فقط باید با توصیه دندانپزشک استفاده شود.

Augmentin استفاده می کند

می توانید آگمنتین را با غذا یا بدون غذا مصرف کنید. اما برای جلوگیری از ناراحتی معده، بهتر است این دارو را در ابتدای وعده غذایی یا صبحانه مصرف کنید

عفونت گوش

این یک آنتی بیوتیک ترکیبی است که برای درمان عفونت های باکتریایی از جمله عفونت گوش، عفونت مجاری ادراری، برونشیت، پنومونی، سینوزیت و عفونت های پوستی استفاده می شود.

تقویت برای UTI

Augmentin برای درمان UTI مورد تایید FDA است. طبق گفته انجمن بیماری های عفونی آمریکا، این آنتی بیوتیک انتخاب اول برای UTI نیست. زمانی که نمی توان از داروهای دیگری مانند تری متوپریم-سولفامتوکسازول استفاده کرد، باید از آن استفاده کرد.

اثرات جانبی

  1. حالت تهوع، استفراغ یا اسهال ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات باقی ماند یا بدتر شد، فوراً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.
  2. به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را به این دلیل تجویز کرده است که او تشخیص داده است که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.
  3. استفاده از این دارو برای دوره های طولانی یا مکرر ممکن است منجر به برفک دهان یا عفونت قارچی جدید واژن (عفونت قارچی دهان یا واژن) شود. در صورت مشاهده لکه های سفید در دهان، تغییر در ترشحات واژن یا سایر علائم جدید با پزشک خود تماس بگیرید.
  4. اگر هر یک از این ادرار تیره نادر اما جدی، تهوع یا استفراغ مداوم، درد معده/شکم، زردی چشم یا پوست، کبودی یا خونریزی آسان، گلودرد یا تب مداوم، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.
  5. این دارو به ندرت ممکن است به دلیل یک نوع باکتری مقاوم باعث یک بیماری شدید روده (اسهال مرتبط با کلستریدیوم دیفیسیل) شود. این وضعیت ممکن است در طول درمان یا هفته ها تا ماه ها پس از توقف درمان رخ دهد. در صورت داشتن علائم زیر از داروهای ضد اسهال یا داروهای مسکن استفاده نکنید زیرا این محصولات ممکن است آنها را بدتر کنند. در صورت بروز: اسهال مداوم، درد/گرفتگی شکم یا معده، یا خون/مخاط در مدفوع، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.
  6. واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، از جمله بثورات پوستی، خارش/تورم (مخصوصاً در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید یا مشکل تنفسی، فوراً به پزشک کمک کنید.
  7. آموکسی سیلین معمولاً می تواند باعث ایجاد بثورات خفیفی شود که معمولاً جدی نیستند. با این حال، ممکن است نتوانید آن را از یک بثورات نادر که می تواند نشانه یک واکنش آلرژیک شدید باشد، تشخیص دهید. بنابراین، در صورت بروز هر گونه بثورات، فوراً از پزشک کمک بگیرید.

موارد احتیاط

  1. قبل از مصرف آموکسی سیلین، اگر به آموکسی سیلین یا آنتی بیوتیک های پنی سیلین یا سفالوسپورین حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. یا اگر آلرژی دیگری دارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.
  2. قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به خصوص در موارد: بیماری کلیوی یا نوع خاصی از عفونت ویروسی (مونونوکلئوز عفونی).
  3. آموکسی سیلین ممکن است باعث شود که واکسن های باکتریایی زنده (مانند واکسن تیفوئید) به خوبی کار نکنند. در حین استفاده از این دارو هیچ گونه ایمن سازی/واکسیناسیون انجام ندهید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید.
  4. قبل از انجام عمل جراحی، در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید.
  5. در دوران بارداری، این دارو باید فقط در صورت نیاز مصرف شود. خطرات و فواید آن را با پزشک خود در میان بگذارید.
  6. آموکسی سیلین وارد شیر مادر می شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

فعل و انفعالات

اگر داروهای دیگر یا محصولات گیاهی را همزمان مصرف کنید، اثرات برخی از داروها ممکن است تغییر کند. این می تواند خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد یا باعث شود داروهای شما به درستی عمل نکنند. این تداخلات دارویی ممکن است اما همیشه رخ نمی دهد. پزشک یا داروساز شما اغلب می تواند با تغییر نحوه استفاده از داروهای خود یا با نظارت دقیق، از تداخلات پیشگیری یا مدیریت کند.

برای کمک به پزشک و داروساز خود در ارائه بهترین مراقبت از شما، حتماً قبل از شروع درمان با این محصول، همه محصولاتی را که استفاده می کنید (از جمله داروهای نسخه ای، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید. در حین استفاده از این محصول، داروهای دیگری را که استفاده می کنید بدون تأیید پزشک شروع، قطع یا تغییر دوز نکنید.

محصولی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشد متوترکسات است.

اگرچه بعید است که اکثر آنتی بیوتیک ها بر کنترل بارداری هورمونی مانند قرص ها، چسب ها یا حلقه ها تأثیر بگذارند، برخی از آنتی بیوتیک ها (مانند ریفامپین، ریفابوتین) می توانند اثربخشی آنها را کاهش دهند. این می تواند منجر به بارداری شود. اگر از کنترل بارداری هورمونی استفاده می کنید، از پزشک یا داروساز خود برای جزئیات بیشتر سوال کنید.

آموکسی سیلین ممکن است باعث نتایج مثبت کاذب با برخی محصولات آزمایش ادرار دیابتی (نوع سولفات کوپریک) شود. این دارو همچنین ممکن است بر نتایج برخی از آزمایشات آزمایشگاهی تأثیر بگذارد. مطمئن شوید که پرسنل آزمایشگاه و پزشکان شما از مصرف این دارو مطلع هستند.

مصرف بیش از حد

اگر فردی بیش از حد مصرف کرده است و علائم جدی مانند غش کردن یا مشکل تنفسی دارد، با پزشک تماس بگیرید یا به پزشک مراجعه کنید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل استفراغ شدید، اسهال مداوم، کاهش شدید مقدار ادرار یا تشنج باشد.

یادداشت

این دارو را با دیگران به اشتراک نگذارید. این دارو فقط برای شرایط فعلی شما تجویز شده است. بعداً برای عفونت دیگری از آن استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک به شما دستور دهد. در این مورد ممکن است داروی دیگری لازم باشد.

با درمان طولانی مدت، آزمایش‌های آزمایشگاهی و/یا پزشکی (مانند عملکرد کلیه و کبد، شمارش کامل خون) ممکن است به‌طور دوره‌ای برای نظارت بر پیشرفت شما یا بررسی عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.

دوز فراموش شده

اگر یک نوبت را فراموش کردید، به محض یادآوری از آن استفاده کنید. اگر نزدیک به زمان مصرف نوبت بعدی است، دوز فراموش شده را رها کنید و برنامه دوز معمول خود را از سر بگیرید. دوز را دوبرابر نکنید تا جبران کنید.

ذخیره سازی

طبق برچسب محصول در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگهداری شود. برندهای مختلف این دارو نیازهای نگهداری متفاوتی دارند. بسته محصول را برای دستورالعمل های نحوه نگهداری نام تجاری خود بررسی کنید یا از داروساز خود بپرسید. تمام داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.