خواص و مضرات آووکادو در دوران بارداری (ویارشو دارم بخورم یا نه؟)


چکیده : در دوران بارداری مصرف خوراکی های خوشمزه ای که مواد مغذی بسیاری دارند، مثل یک تیر و چند نشان است. خوراکی هایی که علاوه بر طعم و مزه جالب، ویتامین ها و چربی های مفیدی به بدن وارد می کنند و قدمی مهم برای سلامت شما و جنین به حساب می ایند.

آووکادو میوه ای پر خاصیت است که در سال های اخیر بیش از پیش در بین ایرانیان شناخته شده است. این میوه گرمسیری حاوی مقادیر زیادی چربی های مفید است و در سیر شدن طولانی مدت، نقش مهمی دارد.

خواص و مضرات آووکادو در دوران بارداری (ویارشو دارم بخورم یا نه؟)

در دوران بارداری مصرف خوراکی های خوشمزه ای که مواد مغذی بسیاری دارند، مثل یک تیر و چند نشان است. خوراکی هایی که علاوه بر طعم و مزه جالب، ویتامین ها و چربی های مفیدی به بدن وارد می کنند و قدمی مهم برای سلامت شما و جنین به حساب می ایند.

آووکادو میوه ای پر خاصیت است که در سال های اخیر بیش از پیش در بین ایرانیان شناخته شده است. این میوه گرمسیری حاوی مقادیر زیادی چربی های مفید است و در سیر شدن طولانی مدت، نقش مهمی دارد.

اگر اینجا هستید تا برای سوال (ویار آووکادو دارم بخورم یا نه) جوابی پیدا کنید، همراه ما باشید!

مواد مغذی موجود در آووکادو و ارزش غذایی آن

مواد مغذی موجود در آووکادو و ارزش غذایی آن

یک فنجان آووکادو آماده کنید. پیشنهاد ما استفاده از چاقوی بلند، دو نیم کردن میوه، خارج کردن هسته و در نهایت استفاده از یک قاشق  برای خارج کرده میوه از پوست است. قول می دهیم حسابی با انجام این مراحل سرگرم شوید!

یک فنجان آووکادو حاوی 20 گرم چربی، 10 گرم فیبر و 12 گرم کربوهیدرات است.

پروتئین و قند در جایگاه بعدی این لیست قرار می گیرند. بیشترین حجم چربی موجود در آووکادو، از نوع غیر اشباع است. یک اووکادو کامل، منبع غنی ویتامین های E, K و C می باشد که برای جلوگیری از خونریزی شدید، محافظت از پوست و تولید کلاژن موئثر خواهد بود.

آیا مصرف آووکادو در دوران بارداری مضر است؟

آیا مصرف آووکادو در دوران بارداری مضر است؟

خیر. به طور کلی مصرف آووکادو در دوران بارداری اگر از حد تعادل خارج نشود، برای مادر و جنین بسیار مفید است.

هرچند آلرژی به آووکادو یک عارضه بسیار نادر می باشد، اما طبق تحقیقات پزشکان متخصص در Hipregnancy توصیه می کنیم احتمال ایجاد آن را در نظر داشته باشید.

آووکادو و موز، جزو میوه هایی هستند که ممکن است حساسیت لاتکس ایجاد کنند.

میوه آووکادو به علت داشتن فیبر و سیر کنندگی بالا، جزو وعده های پر مصرف ورزشکاران است.

اما باید به این نکته توجه داشت که مصرف بیش حد این میوه، به دلیل داشتن روغن های اشباع و غیر اشباع احتمال ابتلا به چاقی را افزایش خواهد داد.

خواص خوردن آووکادو در دوران بارداری چیست؟

خواص خوردن آووکادو در دوران بارداری چیست؟میوه ای سرشار از فیبر

بسیاری از خانم ها در دوران حاملگی، مشکلات گوارشی زیادی را تجربه می کنند. فیبر، مهم ترین عامل جلوگیری از بروز اختلالات گوارشی مانند یبوست یا هموروئید است. تغذیه در دوران بارداری، مهم ترین عامل سلامت مادر و فرزند می باشد به طوری که پس از زایمان و در مراحل بعدی رشد کودک نیز موثر است. آووکادو، به دلیل داشتن فیبر، به تقویت حرکات روده پرداخته و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت بارداری و مسمومیت بارداری را کاهش می دهد.

چربی های سالم را با آووکادو دریافت کنید

این میوه جذاب و پرطرفدار، حاوی مقادیر مناسبی از انواع چربی و به خصوص چربی های مفید است. چربی ها نه تنها در تغییر عطر و طعم غذا موثرند، بلکه به تقویت ارگان ها و استخوان ها می پردازند. چربی ها همانند هیزم برای بر افروختن آتش، یک منبع انرژی و ادامه حرکت در بدن به شمار می آیند.

چربی های غیر اشباع موجود در آووکادو، به بهبود سلامت قلب کمک کرده و قند خون را تنظیم و سطح کلسترول خون را بهبود می بخشد. خانم های باردار بدانند، اگر دچار ورم یا التهاب دوران بارداری شده اند، جایگزین کردن چربی های غیر اشباع به جای چربی های اشباع شده، وعده غذایی آنها را به یک خوراکی ضد التهاب تبدیل می کند.

برای دریافت اطلاعات تخصصی تر در این زمینه به لینک زیر مراجعه کنید:

https://hipregnancy.com/avocado-during-pregnancy/

ویتامین ها و مواد معدنی ارزشمند

بدن انسان برای داشتن یک عملکرد فوق العاده نیاز به ویتامین دارد. هرکدام از ویتامین ها و مواد معدنی که پزشکان بر مصرف آنها تاکید دارند، نقشی در بدن داشته و سکان حرکت کشتی وجود را به دست می گیرند.

آووکادو سرشار از ویتامین C، فولات و منیزیم است. ویتامین C به درمان زخم ها انجامیده و برای سلامت مادر و جنین بسیار مهم است. این ویتامین در رشد استخوان و دندان موثر بوده و مهم ترین عامل تولید کلاژن برای نوزاد می باشد.

فولات می تواند از نقص های ناشی از عدم رشد سلول های عصبی جلوگیری کرده و به رشد مغز و اعصاب کمک کند.

منیزیم، در حفظ فشار خون طبیعی مادر و نوزاد نقش داشته و می تواند سیستم عصبی و استخوان ها را قدرت ببخشید.

آووکادو، دشمن فشارخون

دلایل زیادی برای ابتلا به فشارخون در دوران بارداری وجود دارد. اضافه وزن، عدم تحرک کافی، مصرف سیگار یا مشروبات الکلی، بیماری های خود ایمنی، سن، سابقه خانوادگی، بارداری دو قلو و انجام IVF از مهم ترین دلایل هستند.

آووکادو به دلیل داشتن منیزیم و پتاسیم، در تنظیم سطح فشارخون نقش داشته و مصرف آن برای خانم های باردار، خطر ابتلا به فشارخون بالا را کاهش می دهد.

پتاسیم و کلسیم موجود در این میوه مدیترانه ای، در رفع گرفتگی و سنگینی پا در دوران بارداری نیز موثر است.

آنتی اکسیدان و آووکادو، دو یار قدرتمند

آنتی اکسیدان، دسته ای از ترکیبات مفید است که به مبارزه با رادیکال های آزاد پرداخته و از اسیب های سلولی جلوگیری می کند. تقویت سیستم ایمنی بدن مادر و جنین، پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی از دیگر خواص این ترکیبات هستند.

لوتئین، نام آنتی اکسیدان موجود در آووکادو می باشد که مفید ترین ماده برای رشد بهتر قرنیه و مغز جنین است.

مطالعات نشان داده، لوتئین موجود در آووکادو، بهتر از لوتئین موجود در سایر میوه و سبزیجات، جذب بدن شده و تاثیر گذاری بلند مدتی دارد.

زآگزانتین و بتاکاروتن دو انتی اکسیدان دیگر آووکادو، پس از تولد نوزاد جذب شیر مادر شده و وظیفه رشد مغز و دیگر ارگان های حیاتی را به عهده می گیرند.

سیر کننده و ضد پر خوری

معمولا خانم ها در دوره بارداری عادت به افزایش وعده های غذایی، ان هم با خوراکی های نه چندان سالم دارند. شکلات، کیک، پفک و چیپس، لواشک و دیگر خوراکی هایی که با ارزش غذایی پایین، بسیار دوستداشتنی و جذاب به نظر می ایند تا حدودی سیر کننده و مقدار زیادی مضر می باشند.

آووکادو میوه ای مفید برای سلامت مادر و جنین می باشد که به روشی غیر مضر، تا ساعاتی طولانی شما را سیر نگه داشته و از افزایش وزن در دوره بارداری جلوگیری می کند. فیبر و چربی های سالم موجود در آووکادو شما را چند قدم به تناسب اندام و تقویت ماهیچه و استخوان ها نزدیک تر خواهد کرد.

بهترین روش های مصرف آووکادو در دوران بارداری چیست؟

بهترین روش های مصرف آووکادو در دوران بارداری چیست؟

  • ورقه های آووکادو را با تخم مرغ اپز یا نیمرو و مقداری ادویه سرو کنید.
  • آووکادو له شده به همراه آبلیمو و ادویه جات، یک سس بی نظیر برای سالاد است.
  • تکه های آووکادو را با سبزیجات مورد علاقه خود ترکیب و میل کنید.
  • ترکیب آووکادو له شده با هوموس، غذایی خوشمزه و مدرن می باشد.
  • زمان تهیه سس پاستا، استفاده از آووکادو در کنار پنیر و ادویه ها، طعم لذت بخشی خواهد داشت.