لوردوز – علل، اقدامات احتیاطی، و ورزش


لوردوز

لوردوز یک تغییر شکل وضعیتی مربوط به ستون فقرات است که در آن ستون فقرات کمری بیش از مقدار معمول در جلو خم می شود. بنابراین شکم در جلوی بدن قرار دارد و شانه ها به سمت بیرون می آیند.

لوردوز بیشتر در قسمت پایین کمر اتفاق می افتد. ستون فقرات نیز می تواند در قسمت فوقانی و میانی پشت تحت تاثیر قرار گیرد. برخی از گرد کردن ها رایج است، اما بیش از 50 درجه به عنوان “کیفوز” نامیده می شود. کیفوز یکی دیگر از ناهنجاری های وضعیتی ستون فقرات است.

به دلیل انحنای کمر، فرد مبتلا به لوردوز ممکن است در دراز کشیدن صاف روی زمین مشکل داشته باشد. به ندرت می تواند باعث شود که فرد کنترل خود را بر مثانه یا روده از دست بدهد یا ممکن است احساس درد ناگهانی و شدید یا ضعف در پاها کند.

لوردوز
لوردوز

علائم

لوردوز اغلب ظاهر فرد را تحت تأثیر قرار می دهد و علائم اصلی این ناهنجاری وضعیتی، کمردرد است و به نظر می رسد که معده بیش از حد طبیعی بیرون زده است. علائم لوردوز شدید عبارتند از:

  1. مور مور.
  2. درد در پشت یا گردن.
  3. بی حسی
  4. ضعف در پاها و ستون فقرات.
  5. ناراحتی در حفظ کنترل عضلانی.
  6. فشاری که در پاها و پاها منتشر می شود سیاتیک نامیده می شود.

علل لوردوز

علل لوردوز
علل لوردوز

افراد در هر سنی ممکن است از لوردوز رنج ببرند. برخی شرایط و عوامل می توانند خطر ابتلا به این ناهنجاری وضعیتی را افزایش دهند. شامل:

  1. فقدان رژیم غذایی متعادل: مصرف بیش از حد یا ناکافی هر بخش از رژیم غذایی، یک رژیم غذایی ناسالم است. عدم داشتن یک رژیم غذایی سالم نیز می تواند منجر به لوردوز شود.
  2. رشد نامناسب عضلات: علت اصلی این بدشکلی رشد نامناسب عضلات است. رشد نامناسب عضلات ممکن است بر ستون فقرات در قسمت پایین کمر تأثیر بگذارد و به این تغییر شکل کمک کند.
  3. اضافه وزن یا چاقی: چاقی افراد را در معرض خطر ابتلا به لوردوز و بیماری های شدید مانند دیابت نوع 2، بیماری قلبی و سرطان قرار می دهد.
  4. پوکی استخوان: این یک بیماری استخوانی است که باعث کاهش تراکم استخوان می شود و خطر شکستگی را افزایش می دهد.
  5. اسپوندیلولیستزیس: اسپوندیلولیستزیس باعث می شود که یک مهره، معمولاً در قسمت پایین کمر، روی مهره دیگری به جلو بیفتد و می تواند باعث لوردوز شود.

اقدامات احتیاطی لوردوز

  1. رژیم غذایی متعادل باید در نظر گرفته شود.
  2. هنگام حمل وزن صاف بایستید.
  3. هرگز غذای زیاد مصرف نکنید.
  4. وزن خود را حفظ کنید.

تمرینات لوردوز

تمرینات لوردوز
تمرینات لوردوز

فرد می تواند با ورزش منظم خطر ابتلا به لوردوز را کاهش دهد. انجام ورزش روزانه باعث فعال، قوی و انعطاف پذیری عضلات می شود. انجام تمرینات ذکر شده در زیر می تواند از ابتلا به لوردوز جلوگیری کند.

  1. خم شدن به جلو ایستاده (Uttanasana):
  2. اوتاناسانا
    خم شدن به جلو ایستاده

    خم شدن به جلو ایستاده (Uttanasana) را حداقل 10 بار انجام دهید. باعث کشش ستون فقرات و تقویت عضلات پشت می شود. تمرین منظم این آسانا خطر ابتلا به لوردوز را کاهش می دهد. همچنین مغز را آرام می کند، منجر به کاهش استرس و افسردگی متوسط ​​می شود.

    خم شدن به جلو چگونه باعث تسکین لوردوز می شود؟

    همانطور که در خم شدن به جلو ایستاده، ستون فقرات به سمت بیرون خم می شود و عضلات پشت را کشیده می شود. از آنجا که در لوردوز، ستون فقرات از جلو خم می شود، بنابراین خم کردن ستون فقرات در جهت مخالف می تواند درد را تسکین دهد و همچنین می تواند ستون فقرات را به حالت طبیعی بازگرداند.

  3. دراز و نشست
  4. دراز و نشست

    هسته شما را تقویت، سفت و تقویت می کند و خطر کمردرد و آسیب را کاهش می دهد. یک هسته جامد به شما کمک می کند تا در هنگام انجام فعالیت های روزمره و ورزشی بدن خود را تثبیت کنید.

    چگونه دراز و نشست از لوردوز تسکین می یابد؟

    دراز و نشست تاثیر مستقیمی بر عضلات ستون فقرات دارد. ماهیچه های کمر را تقویت می کند و کمردرد را کاهش می دهد. اما دراز و نشست بیش از حد می تواند تاثیر معکوس داشته باشد و به کمر شما آسیب برساند. بنابراین، هنگام انجام دراز و نشست به بدن خود فشار زیادی وارد نکنید.

  5. ژست گاوآهن (Halasana)
  6. هالاسانا
    ژست گاوآهن

    پلو پوز Halasana نامیده می شود. برای پشت، واقعا سالم است. این آسانا برای کمردرد مهم است. باعث تقویت و انعطاف پذیری ستون فقرات می شود. این آسانا همچنین عضلات گردن را تقویت می کند. Halasana و paschimottanasana برای مدیریت ناهنجاری ستون فقرات لوردوز مناسب است.

    چگونه ژست گاوآهن باعث تسکین لوردوز می شود؟

    هنگام انجام ژست گاوآهن، فرد پاها و باسن خود را به سمت سقف و بالاتنه عمود بر زمین بلند می کند. به دلیل پوسچر ایجاد شده در حالت گاوآهن، ستون فقرات به سمت بیرون کشیده می شود. کشش ستون فقرات به سمت بیرون می تواند مشکل لوردوز را درمان کند.


  7. خم شدن به جلو نشسته (Paschimottanasana)
  8. خم به جلو نشسته

    پاشیموتاناسانا به ستون فقرات کشش و تناژ کافی می دهد، از این رو ستون فقرات را قوی تر و انعطاف پذیرتر می کند. آسانا همچنین برای کبد و کلیه ها عملکرد خوبی دارد. این آسانا یوگا برای تسکین استرس، افسردگی و اضطراب بسیار مفید است.

  9. ژست پاها تا دیوار (ویپاریتا کارانی)
  10. ویپاریت کارانی
    ژست پاها تا دیوار

    آسانا Viparit Karani کشش مناسبی در قسمت جلوی تنه، پاها و پشت گردن ایجاد می کند. عضلات پشت را تقویت می کند و ستون فقرات را قوی و انعطاف پذیر می کند. کمردرد خفیف را می توان تسکین داد. این آسانا است که ذهن شما را آرام و آرام می کند.

  11. ژست پل (Setu bandhasana)
  12. ژست پل
    ژست پل

    برای ستون فقرات بسیار مفید است. حالت پل ستون فقرات کمری را تقویت می کند که می تواند بدشکلی لوردوز را درمان کند. پشت، باسن و همسترینگ تقویت می شوند. این حالت باعث کشش باسن و کاهش درد کمر می شود.

  13. ژست کبرا (بوجانگاسانا)
  14. ژست کبرا
    ژست کبرا

    ژست کبرا برای فردی که از این بدشکلی رنج می برد نیز خوب است. سفتی کمر را کاهش می دهد، شانه ها و عضلات قفسه سینه را گسترش می دهد و ستون فقرات را خم می کند و قفسه سینه را کش می دهد. ستون فقرات را محکم و پایدار می کند. ژست کبرا برای اصلاح لوردوز مفید است.


  15. سگ رو به پایین (Adho mukha svanasana)
  16. سگ رو به پایین
    سگ رو به پایین

    حالت سگ رو به پایین برای ستون فقرات بسیار مفید است. شانه ها، همسترینگ، ساق پا، قوس ها و دست ها را کش می دهد. به بدن انرژی می دهد و شما را در طول روز فعال نگه می دارد. ماهیچه های پشت را قوی و ستون فقرات کمری را انعطاف پذیر می کند.

  17. ژست ملخ (شالاباسانا)
  18. ژست ملخ
    ژست ملخ

    حالت ملخ درد کمر را کاهش می دهد. تمرین منظم حالت ملخ می تواند درجه انحنای ستون فقرات را کاهش دهد که می تواند لوردوز را درمان و از آن جلوگیری کند. ستون فقرات را قوی و انعطاف پذیر می کند. بدن را با انرژی نگه می دارد و همچنین هسته را تقویت می کند.

  19. ژست کبوتر (کاپوتاسانا)
  20. ژست کبوتر
    ژست کبوتر

    حالت کبوتر برای ستون فقرات کمری و خاجی مفید است. ستون فقرات را تقویت می کند و همچنین درد سیاتیک را درمان و از آن جلوگیری می کند. همچنین باسن را کش می دهد. همچنین می تواند درجه انحنای ستون فقرات را به حالت عادی کاهش دهد.