10 فایده رژیم کتوژنیک – مشاوره تغذیه تلفنی


رژیم کتوژنیک – 10 مزیت رژیم کتوژنیک

رژیم های کم کربوهیدرات سال ها بحث برانگیز بوده است. برخی ادعا می کنند که این رژیم غذایی به دلیل داشتن چربی زیاد باعث افزایش کلسترول و ایجاد بیماری های قلبی می شود. با این حال ، در اکثر مطالعات علمی ، رژیم های کم کربوهیدرات بسیار مفید و مفید برای سلامتی است.

رژیم کم کربوهیدرات نه تنها منجر به کاهش وزن می شود ، بلکه منجر به افزایش اساسی در کاهش عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی ، از جمله کلسترول می شود.

این مقاله دارای 10 مزایای اثبات شده از رژیم غذایی کم کربوهیدرات و کتوژنیک است.

  1. رژیم کم کربوهیدرات اشتهای شما را کاهش می دهد

گرسنگی بدترین عارضه رژیم غذایی است. این یکی از اصلی ترین دلایلی است که باعث می شود بسیاری از افراد احساس درماندگی کنند و در پایان رژیم سخت خود را رها کنند. با این حال ، خوردن کربوهیدرات کم به طور خودکار اشتها را کاهش می دهد. مطالعات نشان می دهد وقتی افراد کربوهیدرات ها را کاهش داده و پروتئین و چربی بیشتری مصرف می کنند ، کالری کمتری مصرف می کنند.

  1. رژیم کم کربوهیدرات در ابتدا باعث کاهش وزن بیشتر می شود

قطع کربوهیدرات ها یکی از ساده ترین و م effectiveثرترین روش ها برای کاهش وزن است. مطالعات نشان می دهد که افرادی که رژیم کم کربوهیدرات دارند ، با وجود فعال بودن در رژیم کم چرب ، در مدت زمان کمتری نسبت به افرادی که رژیم کم چربی دارند ، وزن بیشتری کاهش می دهند. پذیرش را محدود کنید

این به این دلیل است که رژیم کم کربوهیدرات شروع به دفع آب اضافی در بدن شما می کند و سطح انسولین را کاهش می دهد و این باعث کاهش سریع وزن در یکی دو هفته اول می شود.

در مطالعاتی که رژیم های کم کربوهیدرات و کم چرب را مقایسه کرده اند ، افرادی که مصرف کربوهیدرات را محدود می کنند ، گاهی اوقات 2-3 برابر وزن بیشتری از دست می دهند ، این بدون گرسنگی اتفاق می افتد.

در مطالعه ای که روی بزرگسالان چاق انجام شد ، نتایج نشان داد که رژیم کم کربوهیدرات در کاهش وزن تا شش ماه در مقایسه با رژیم معمولی مثر است.

  1. بیشتر چربی هایی که از دست می دهید از معده شما خواهد بود

چربی در قسمت های مختلف بدن شما یکسان نیست. محل ذخیره چربی تعیین می کند که چگونه بر سلامت و خطر بیماری شما تأثیر می گذارد. دو نوع اصلی ذخیره چربی در بدن وجود دارد ، نوع اول چربی زیر جلدی یا چربی زیر جلدی و دیگری چربی احشایی است که در حفره شکم ذخیره می شود که در آن بیشتر افراد دارای اضافه وزن دارای این نوع چربی هستند.

چربی احشایی مسئول حفاظت از اندام های مختلف بدن است. سطوح بالای چربی احشایی باعث التهاب و مقاومت به انسولین می شود و همچنین می تواند عملکرد متابولیک بدن را مختل کند. رژیم کم کربوهیدرات در کاهش این چربی مضر شکم بسیار مثر است. در حقیقت ، بیشتر چربی هایی که افراد در رژیم های کم کربوهیدرات از دست می دهند به نظر می رسد از حفره شکمی است. با گذشت زمان ، این منجر به کاهش قابل توجهی در خطر بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 می شود.

  1. تری گلیسیریدها به شدت کاهش می یابد

تری گلیسیریدها مولکول های چربی هستند که در جریان خون شما یافت می شوند. ثابت شده است که سطح بالای تری گلیسیرید ناشتا یک عامل بسیار خطرناک در ایجاد بیماری های قلبی عروقی است. یکی از عوامل اصلی افزایش تری گلیسیرید در افراد غیرفعال ، مصرف کربوهیدرات است ، به ویژه به شکل فروکتوز متوسط.

هنگامی که افراد از خوردن کربوهیدرات دست می کشند ، به وضوح می توانند شاهد افت شدید سطح تری گلیسیرید خون باشند. در مقابل ، رژیم های غذایی کم چرب اغلب باعث افزایش تری گلیسیرید می شوند.

  1. سطح را افزایش دهید HDL (کلسترول خوب)

لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) به عنوان “کلسترول خوب” شناخته می شود. هرچه سطح HDL در مقایسه با LDL که “کلسترول بد” است بیشتر باشد ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کاهش می یابد. یکی از بهترین راه ها برای افزایش سطح HDL ، خوردن چربی و رژیم کم کربوهیدرات و پرچرب است.

بنابراین تعجب آور نیست که سطح HDL در رژیم های سالم و کم کربوهیدرات به طور چشمگیری افزایش می یابد ، در حالی که در رژیم های کم چرب معمولاً فقط به طور متوسط ​​افزایش یا کاهش می یابد.

  1. سطح قند خون و انسولین را کاهش می دهد

میلیون ها نفر در سراسر جهان از دیابت و مقاومت به انسولین رنج می برند و رژیم کم کربوهیدرات و کتوژنیک می تواند بسیار مفید باشد. مطالعات علمی نشان می دهد که مصرف کربوهیدرات ها قند خون و مقاومت به انسولین را به شدت کاهش می دهد.

برخی از بیماران دیابتی ممکن است با شروع رژیم کم کربوهیدرات ، میزان مصرف خود را تا 50 درصد کاهش دهند. در مطالعه ای که بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد ، 95 درصد از افراد بعد از 6 ماه نوشیدن یا مصرف داروهای کاهش دهنده قند خون را متوقف کردند.

اگر دیابت دارید و داروهای قند خون مصرف می کنید ، قبل از ایجاد تغییر در میزان مصرف کربوهیدرات خود ، حتماً به پزشک خود مراجعه کنید.

  1. امکان کاهش فشار خون

فشار خون بالا یک عامل خطر برای بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی عروقی ، سکته مغزی و نارسایی کلیه است. رژیم کم کربوهیدرات یک روش موثر برای کاهش فشار خون است که می تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش داده و به شما کمک کند عمر طولانی تری داشته باشید.

  1. موثر بر سندرم متابولیک

سندرم متابولیک یک بیماری مرتبط با خطر بیماری های قلبی عروقی و دیابت است. در واقع سندرم متابولیک گروهی از علائم است که شامل موارد زیر است:

  • چاقی شکمی
  • فشار خون بالا
  • سطح قند خون ناشتا زیاد است
  • تری گلیسیرید بالا
  • HDL پایین (کلسترول خوب)

رژیم کم کربوهیدرات در درمان هر پنج این علائم بسیار مثر است. تحت چنین رژیم غذایی ، وضعیت سندرم متابولیک تقریباً از بین می رود.

  1. وضعیت را برطرف کنید LDL کلسترول بد

افرادی که LDL بالا دارند بیشتر در معرض حملات قلبی هستند. آنچه مهم است اندازه گیری ذرات LDL است. ذرات کوچکتر با خطر بالای بیماری قلبی مرتبط هستند ، در حالی که ذرات بزرگتر خطر کمتری دارند. به نظر می رسد رژیم کم کربوهیدرات اندازه ذرات LDL را افزایش می دهد در حالی که میزان ذرات LDL را در جریان خون کاهش می دهد. به طور مشابه ، کاهش مصرف کربوهیدرات می تواند وضعیت LDL را بهبود بخشد.

  1. درمان برخی از اختلالات مغزی

مغز شما به گلوکز نیاز دارد زیرا برخی از قسمتهای آن فقط می تواند آن نوع قند را بسوزاند. به همین دلیل ، اگر کربوهیدرات نمی خورید ، کبد شما از پروتئین گلوکز تولید می کند. در عین حال ، بیشتر مغز شما همچنین می تواند کتون ها را بسوزاند ، که هنگام گرسنگی یا هنگام خوردن کربوهیدرات بسیار کم است.

رژیم های کتوژنیک ده ها سال است که برای درمان صرع در کودکانی که به دارو پاسخ نمی دهند مورد استفاده قرار می گیرد. در بسیاری از موارد ، این رژیم غذایی می تواند کودکان مبتلا به صرع را درمان کند. در یک مطالعه علمی ، بیش از نیمی از کودکانی که رژیم کتوژنیک را دنبال کردند ، تعداد تشنج ها را بیش از 50 درصد کاهش دادند ، در حالی که 16 درصد تشنج را تجربه نکردند.

رژیم های کم کربوهیدرات و کتوژنیک برای سایر اختلالات مغزی از جمله آلزایمر و پارکینسون در نظر گرفته شده است.

در پایان

در علم تغذیه ، موارد متعددی از مزایای بی نظیر رژیم های کم کربوهیدرات و کتوژنیک برای سلامتی گزارش شده است. این رژیم نه تنها می تواند سطح کلسترول ، فشار خون و قند خون را افزایش دهد ، بلکه باعث کاهش اشتها ، بهبود روند کاهش وزن و کاهش تری گلیسیرید می شود. اگر می خواهید سلامت خود را ارتقا دهید ، یکی از این رژیم های ارزشمند می تواند به شما کمک کند.

مترجم: سید حمیدرضا ناجی

منبع:

healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید