بیماری‌ های شایع زنان چه بیماری‌ هایی است؟


امروزه شاهد بیماری‌های مختلف زنانه هستیم که بسیار شایع شده است، اما این بیماری‌ها بیشتر مربوط به چیست و بر اثر چه عاملی به وجود می‌آیند؟ بانوان نسبت به آقایان انواع بیماری‌ها را راحت‌تر گرفته و آسوده‌تر پشت سر می‌گذارند، اما بیماری‌های مربوط به زگیل تناسلی و همچنین بیماری‌های شایع دیگر نیز رواج بسیاری داشته و اکنون روش‌های پیشگیری، دلیل پیدایش و درمان آنها را در اختیار شما می‌گذاریم.

اهمیت سلامت زنان

بسیاری از بیماری‌ها و مشکلاتی که برای زنان به وجود می‌آید، اگر به موقع پیگیری شوند و دانش کافی درباره اندام‌های مختلف داشته باشید، قابل پیشگیری هستند. خوشبختانه امروزه اهمیت به سلامتی خصوصاً سلامتی دستگاه تناسلی افزایش یافته و بانوان بیشتر از چکاپ‌های دوره‌ای توسط متخصص زنان تهران استفاده می‌کنند. پاپ اسمیر یکی از روش‌های شناسایی و پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با سرطان زنان است.

بیماریهای شایع زنان

برخی از بیماری‌هایی که برای زنان رخ می‌دهد چندان خطرناک نیست و با دوره‌های درمانی کوتاه مدت، برطرف می‌شوند اما برخی دیگر به مرور زمان سلامتی اندام‌های دیگر و حتی جان آنها را تهدید می‌کند. بیماری‌های زنان دارای انواع مختلفی هستند که هر یک داری نشانه‌ها و علائم مختلف بوده که به آنها خواهیم پرداخت.

بیماریهای دستگاه تناسلی

دستگاه تناسلی از مهمترین اندام برای بانوان بشمار رفته که باید تحت محافظت خوب قرار گیرد تا دچار بیماری‌های متفاوت نشود. بیماری‌هایی نظیر التهاب لگن، تبخال تناسلی، زگیل تناسلی، عفونت ادراری و چسبندگی رحم از شایع‌ترین انواع بیماری‌ها هستند. خانم‌ها باید به طور دوره‌ای هر 4 تا 6 ماه چکاپ را توسط بهترین متخصص زنان دکتر مائده احمدی انجام دهند که با پیشرفت بیماری و مشکلات عدم درمان به موقع مواجه نشوند.

بیماری‌های شایع زنان چه بیماری‌هایی است؟

بیماری بدخیم سرطان تخمدان

سرطان تخمدان معمولاً در دسته بیماری‌های خاموش قرار دارد که معمولاً بانوان بعد از پیشرفت زیاد آن تازه متوجه این بیماری خواهند شد و در صورتی که چکاپ چند ماهه و یا چکاپ سالانه انجام شود، این اتفاق رخ نمی‌دهد.

انواع کیست تخمدان

این اندام برای بانوان از اهمیت زیادی برخوردار بوده و ممکن است که در این ناحیه کیست به وجود آید. کیست تخمدان اغلب برای دختران جوان به چشم میخورد که امروزه بیش از پیش این مشکل دیده می‌شود.

فیبروم رحم

فیبروم رحمی اغلب در خانم‌ها دارای محدوده سنی 25 تا 40 سال و معمولاً بیشتر در افراد دارای اضافه وزن رخ می‌دهد. این فیبروم‌ها دارای انواع مختلفی هستند که بسته به شدت آنها قابل درمان هستند.

انواع عفونت واژن

شایع‌ترین و چالش بر انگیزترین بیماری که برای بانوان، خصوصاً خانم‌های میانسال رخ می‌دهد، انواع عفونت‌های زنان است. حتی ممکن است که فرد، چندین مرتبه به این نوع عارضه دچار شود.

سایر بیماریهای زنان

بیماری‌هایی مانند بیماری مقاربتی نظیر زگیل تناسلی، تبخال تناسلی و انواع مشکلات مرتبط با بهداشت تناسلی از سایر بیماری‌هایی است که خانم‌ها ممکن است زیاد آنها را تجربه کنند.

پیشگیری از بیماریهای زنان

پیشگیری از انواع بیماری‌ها اغلب به بهداشت ناحیه تناسلی مربوط می‌شود و امری بسیار مهم است. به عنوان مثال اگر بیماری مقاربتی درمان نشود و یا پیشگیری از پیدایش آنها انجام نشود، خطر ابتلا به سایر بیماری‌ها نظیر HIV نیز افزایش می‌یابد. در ادامه به چند مورد از روش‌های پیشگیری کننده از پیدایش بیماری زنان اشاره خواهیم داشت:

  • تغییر سبک زندگی: سبک زندگی یکی از موارد مهمی است که به اندازه عوامل موروثی برای پیدایش بیماری‌ها تاثیرگذار است. همچنین بهتر است که شما برای پیشگیری از بیماری‌های سرطان زنان، باید موارد دخانیاتی را ترک کنید.
  • رژیم غذایی سالم: رژیم غذایی حاوی چربی‌های اشباع شده و مواد قندی، سلامت را به طور کل تحت تاثیر قرار داده و ممکن است در طولانی مدت موجب سرطان شود.
  • محدودیت مصرف الکل: نوشیدنی‌های الکلی، ایمنی بدن را تضعیف کرده و در صورتی که شخص دچار بیماری‌های خود ایمنی یا انواع تبخال تناسلی باشد، طولانی شدن روند درمان را به همراه دارد.

تشخیص سریع بیماری زنان

همانطور که گفتیم، بیماری زنان انواع مختلفی داشته و گاهی حتی علائم مشابه دارند. اغلب این بیماری‌ها با خارش، خونریزی، لکه بینی و مواردی دیگر را به همراه هستند. تشخیص دقیق بیماری بسیار دارای اهمیت بوده و باید توسط متخصص زنان تشخیص داده شود. برای تشخیص بیماری‌های مرتبط با ناحیه تناسلی انواع تست پا اسمیر، آزمایش ادرار، آزمایش خون و انواع سونوگرافی رحم و تخمدان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درمان بیماریهای زنان چگونه است؟

بیماری‌های زنانه انواع مختلفی دارد و باید ابتدا به درستی تشخیص داده شوند که درمان انجام شود. دکتر زنان ابتدا تمامی علائم را بررسی و آزمایش‌های لازم را تجویز می‌کند. بعد از اینکه آزمایش‌ها انجام شد، با توجه به نتایج اگر تست دیگری لازم نباشد، بهترین گزینه درمان انتخاب و پیش گرفته می‌شود.


۱۵ اسفند ۱۴۰۱ ۲۱:۱۸

اشتراک گذاری (چگونه میتوانید این مطلب را برای دیگران بفرستید)