مداخله سبک زندگی برای کاهش پیامدهای نامطلوب بارداری – بینش HEOR


خوشحالم که پس از یک سال وقفه به نوشتن بازگشتم تا اولین سال مادری را جشن بگیرم! برای شروع، من تصمیم گرفتم بر روی یک مطالعه جدید منتشر شده در JAMA Network Open تمرکز کنم که مزایای بالقوه و بازگشت سرمایه اجرای مداخله سبک زندگی برای کاهش پیامدهای نامطلوب بارداری را بررسی می کند. من به طور منظم به نوشتن بازگشته ام و از دیدن پیشرفت در چشم انداز HEOR پس از کووید هیجان زده ام.

مطالعه فوق با هدف ارزیابی امکان‌سنجی اقتصادی چنین مداخلاتی و پتانسیل آنها برای بهبود پیامدهای سلامت مادر و کودک انجام شد. دکتر لوید و همکاران از یک رویکرد مدل سازی برای برآورد هزینه ها و مزایای اجرای مداخله سبک زندگی برای زنان باردار در معرض خطر پیامدهای نامطلوب بارداری، مانند دیابت بارداری و فشار خون بالا استفاده کرد. مداخله شامل تغییرات رژیم غذایی، ارتقاء فعالیت بدنی و حمایت رفتاری بود.

این مطالعه در استرالیا انجام شد و جمعیت مورد مطالعه همه زنان استرالیایی بودند که پیش‌بینی می‌شد در سال‌های 2022 تا 2026 زایمان کنند (تقریباً 330000 نفر در سال). مداخله به شکل رژیم غذایی ساختاریافته و فعالیت بدنی ارائه شده توسط متخصصان بهداشتی آموزش دیده و مقایسه با مراقبت های معمولی که شامل مداخله سبک زندگی ساختاریافته (معمولا در استرالیا) نمی شد، بود.

این تحقیق نشان داد که اجرای مداخله سبک زندگی منجر به نسبت بازگشت سرمایه (ROI) برای مداخله در سبک زندگی 4.75 در طول برنامه 5 ساله می شود، یعنی 4.75 دلار استرالیا برای هر 1.00 دلار استرالیا (4.73 دلار آمریکا برای هر 1.00 دلار آمریکا) سرمایه گذاری شده است.

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری در برنامه‌های مداخله در سبک زندگی برای زنان باردار می‌تواند یک استراتژی مقرون‌به‌صرفه برای بهبود نتایج بارداری، کاهش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی و ایجاد منافع اقتصادی باشد. این مطالعه مزایای اقتصادی بالقوه یک رویکرد پیشگیرانه برای ترویج رفتارهای سبک زندگی سالم در دوران بارداری را برجسته می کند.

ارجاع

لوید ام، تید اچ، بیلی سی، کالاندر ای، آدمی زی. پیش‌بینی بازگشت سرمایه از اجرای مداخله سبک زندگی برای کاهش پیامدهای نامطلوب بارداری. JAMA Netw Open. 2022؛ 5 (9): e2230683. doi:10.1001/jamanetworkopen.2022.30683