تخفیف محرمانه دارو به دسترسی به داروها آسیب می رساند و منجر به پرداخت اضافی می شود – بینش HEOR


تخفیف یک تکنیک قیمت گذاری رایج برای ایجاد انگیزه برای نوآوری در زمینه علمی است که نتایج پیچیده و تاریخچه جالبی دارد. پرداخت کنندگان (از جمله پرداخت کنندگان دولتی) معمولاً در مورد تخفیف (تخفیف) از تولید کنندگان مذاکره می کنند. در سال های اخیر، بسیاری از کشورهای اروپایی با هدف نهایی پایین نگه داشتن قیمت دارو و افزایش دسترسی به دارو، درباره تخفیف (در بسیاری موارد تخفیف های محرمانه) مذاکره کرده اند. آیا چنین تخفیف محرمانه ای دسترسی بیمار را با قیمت مقرون به صرفه تری بهبود می بخشد؟

بر اساس مطالعه جدیدی از دانشگاه زوریخ که در Lancet منتشر شده است، استفاده از تخفیف های محرمانه تأثیر کمی بر بهبود دسترسی بیماران با قیمت های مقرون به صرفه دارد.

تخفیف‌ها در سوئیس که در سال 2012 معرفی شدند، از سال 2019 مخفی نگه داشته شدند. Carl et.al. همه داروهای با تخفیف و بدون تخفیف را بین ژانویه 2012 و اکتبر 2020 بررسی کرد تا مزایای بالینی دارو با تخفیف و مدت زمان بین تأیید و تعیین قیمت را درک کند.

این مطالعه به موقع در ادامه به پایان می رسد

داروهای دارای تخفیف ممکن است دسترسی به داروها را مختل کرده و منجر به پرداخت اضافی شود. بهبود شفافیت در قیمت واقعی دارو و همکاری قوی‌تر بین کشورها می‌تواند به مقامات ملی کمک کند تا تصمیمات قیمت‌گذاری آگاهانه‌تری اتخاذ کنند و دسترسی به داروهای نوآورانه به بیماران را بهبود بخشند.

علاوه بر مسائل ذکر شده در بالا مربوط به تخفیف، تفاوت بین قیمت فهرست شده و قیمت مورد مذاکره مخفیانه مسائل تحلیلی پیچیده ای را ایجاد می کند. ما با تاکید محققان بر پذیرش قطعنامه سازمان جهانی بهداشت در مورد شفافیت قیمت گذاری دارو موافق هستیم.

اگر تاریخ چیزی به ما آموخته است، این است که تخفیف های مخفی بیشتر از آن که در درازمدت حل می کنند، مشکلاتی ایجاد می کنند (تخفیف های مخفی که در شرکت معروف راکفلر استاندارد اویل علیه ایالات متحده بحث شد)

منبع

کارل، دی ال، و ووکینگر، KN (2021). دسترسی بیماران به داروهای با تخفیف در سوئیس – تحلیل تجربی و پیامدهای سیاست برای قیمت گذاری دارو در اروپا. سلامت منطقه‌ای Lancet – اروپا. https://doi.org/10.1016/j.lanepe.2021.100050 (دسترسی در https://www.thelancet.com/journals/lanepe/article/PIIS2666-7762(21)00027-2/fulltext#%20