برخی نکات رژیم غذایی برای افرادی که مبتلا به آسم هستند


اگرچه توصیه های غذایی زیادی برای افراد مبتلا به آسم وجود ندارد ، تحقیقات نشان می دهد غذاهای زیادی وجود دارد که عملکرد ریه و سیستم ایمنی را بهبود می بخشد و علائم بیماری را کاهش می دهد. برخی از غذاها همچنین علائم آسم را بدتر می کنند یا احتمال بروز آنها را افزایش می دهند.

آسم یک بیماری مزمن شایع است. به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای ایالات متحده ، حدود 25 میلیون نفر در ایالات متحده مبتلا به آسم هستند که یک پنجم آنها کودک هستند.

بر اساس مقاله ای که در Nutrition Reviews منتشر شده است ، آسم بیشتر در آفریقایی-آمریکایی ها و در طبقات اجتماعی و اقتصادی پایین تر شایع است.

مقاله ای که در حال حاضر می خوانید در مورد غذاهایی است که باید از آسم اجتناب کرد و غذاهایی که می توانند علائم را بهبود بخشیده یا از آنها جلوگیری کند ، و همچنین عواملی که می تواند به افرادی که دارای بیماری های مزمن هستند کمک کند.

غذایی که می تواند مفید باشد

غذاهای زیر می تواند برای افرادی که مبتلا به آسم هستند مفید باشد.

غذاها یا مکمل های حاوی ویتامین D

شواهد نشان می دهد که کمبود ویتامین D می تواند احتمال حملات آسم را در کودکان و بزرگسالان افزایش دهد. مصرف مکمل های ویتامین D می تواند خطر حملات شدید آسم را که منجر به بستری شدن در بیمارستان می شود ، کاهش دهد.

ویتامین D عملکرد ریه را بهبود می بخشد و عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی را کاهش می دهد.

منابع غنی ویتامین D عبارتند از:

  • ماهی های چرب مانند ماهی آزاد ، ماهی تن و ماهی خال مخالی
  • قارچ
  • زرده تخم مرغ
  • کبد
  • پنیر

میوه ها و سبزیجات تازه

رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه و سبزیجات می تواند خطر ابتلا به آسم را کاهش دهد.

مقاله ای که در سال 2020 در نتیجه بسیاری از مطالعات منتشر شد نشان داد که مصرف زیاد میوه و سبزیجات خطر ابتلا به آسم را در بزرگسالان و کودکان کاهش می دهد.

بررسی بیش از 80 مطالعه در سال 2017 نشان داد که بین مصرف بسیاری از میوه ها و سبزیجات و کاهش علائم آسم مانند ادرار ارتباط وجود دارد.

همچنین بخوانید: با استفاده از این نکات میوه و سبزیجات بیشتری بخورید

ویتامین

میوه ها و سبزیجات تازه منبع آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C ، ویتامین E و بتاکاروتن هستند که به بدن در مبارزه با ترکیبات مضر آسیب رسان به بافت های بدن کمک می کند.

علاوه بر این ، خوردن میوه و سبزیجات عملکرد ریه را بهبود می بخشد و علائم آسم را کنترل می کند.

در اینجا لیستی از منابع غنی ویتامین A آمده است:

  • مرکبات مانند پرتقال و گریپ فروت
  • کیوی
  • توت فرنگی
  • طالبی
  • فلفل قرمز و سبز
  • کلم بروکلی
  • سیب زمینی آب پز
  • گوجه فرنگی

منابع غنی ویتامین E عبارتند از:

  • انواع آجیل مانند بادام ، نخود فرنگی و فندق
  • آفتابگردان سیکینا
  • کلم بروکلی

بتاکاروتن

پرتقال و میوه ها و سبزیجات قرمز حاوی بتاکاروتن هستند. مثلا:

  • هویج
  • ubi jalar
  • کدو تنبل
  • فلفل قرمز و زرد
  • طالبی
  • آووکادو
  • سبزیجات برگ سبز تیره مانند کاهو و اسفناج

فلاونوئیدها و سلنیوم

میوه ها و سبزیجات همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونوئیدها و سلنیوم هستند که دارای خواص ضد التهابی هستند.

بسیاری از میوه ها حاوی فلاونوئیدها هستند. به شرح زیر است:

  • سیب
  • انواع توت ها
  • عصبانیت
  • سیاه و سبز است

این غذاها حاوی سلنیوم هستند:

  • غذای دریایی
  • گوشت
  • طیور
  • تخم مرغ
  • محصولات لبنی
  • نان
  • غلات صبحانه

غلات کامل

غلات کامل همچنین به کاهش علائم آسم کمک می کند.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که خوردن غلات در رژیم غذایی می تواند علائم را کاهش داده و کنترل بیماری را بهبود بخشد.

غلات کامل شامل گندم کامل ، ماکارونی غلات کامل ، گندم سیاه و بلغور گندم کامل است.

همچنین بخوانید: اثرات چاقی بر بیماری مزمن انسدادی ریه یا COPD

غذاها برای آسم مفید هستند

از چه مواردی باید اجتناب کرد؟

انجمن ریه آمریکا غذاها و نوشیدنی هایی را که می توانند علائم آسم را تشدید کنند شناسایی کرده است ، از جمله:

مواد غذایی حاوی سولفیت

سولفیت یک ماده نگهدارنده است که معمولاً در غذاهای کنسرو شده و نوشیدنی هایی که طول عمر زیادی دارند مانند الکل ، ترشی ، آب پرتقال کارخانه ای ، آب لیمو و میوه های خشک یافت می شود.

سولفیت زیاد در رژیم غذایی افرادی که مبتلا به آسم هستند می تواند علائم را بدتر کند. انجمن ریه آمریکا هشدار می دهد که غذاهای حاوی سولفیت ، به ویژه شراب ، حتی می توانند به حملات آسم حمله کنند. تحقیقات انجام شده در سال 2018 نشان داد که شراب سفید می تواند در افرادی که به این بیماری مبتلا هستند حساسیت ایجاد کند.

سالیسیلات

سالیسیلات ترکیبی است که در انواع چای ، قهوه ، فلفل یا غذاهای تند وجود دارد. در موارد نادر ، برخی از افرادی که مبتلا به آسم هستند به این ترکیب حساسیت دارند و ممکن است علائم آن پس از مصرف همچنان ادامه داشته باشد.

دو مطالعه در سال 2014 نشان داد که آسپرین ، حاوی سالیسیلات ها ، در برخی افراد آسم را تشدید می کند.

فست فود

مطالعه ای در سال 2013 که مصرف فست فود را در کودکان و نوجوانان مورد بررسی قرار داد ، نشان داد ؛ افرادی که این غذا را سه بار در هفته یا بیشتر می خورند بیشتر در معرض آسم و سایر بیماری ها هستند.

باید از محرک های دیگر اجتناب کرد

بیماران مبتلا به آسم باید محرک هایی را که به علائم آسیب می رسانند یا باعث حمله می شوند ، شناسایی کرده و از آنها اجتناب کنند. انجمن ریه آمریکا لیستی از توصیه ها و اطلاعات مربوط به محرک های رایج را ارائه کرده است:

  • داروهای قابل خرید بدون نسخه پزشک ؛ مانند آسپرین و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی
  • حساسیت های غذایی رایج مانند حساسیت به آجیل و صدف
  • دود؛ مانند دود سیگار ، دود آتش و خاکستر چوب.
  • هوای ناخوشایند ، مانند طوفان ، باد ، هوای سرد یا مرطوب
  • آلودگی هوا ، دود ، دود خروجی خودرو و بخارات شیمیایی
  • شوره یا بزاق حیواناتی که مو یا خز دارند
  • قرار گرفتن در معرض ذرات خاک ، قارچ ها ، دانه های قارچ و میکروب ها

نکته دیگر کنترل علائم آسم است

انجمن ریه آمریکا توصیه می کند که بیماران به طور فعال این بیماری را مدیریت کنند. مشورت با یک متخصص مراقبت های بهداشتی می تواند به آنها در برنامه ریزی برای اجتناب از محرک ها و داروهایی که در زمان مناسب مثر هستند کمک کند.

توجه و ثبت علائم به بیماران کمک می کند تا بفهمند چگونه از غذاها ، فعالیت ها و محیط هایی که باعث حملات آسم می شوند اجتناب کنند.

چاقی می تواند علائم آسم را بدتر کند. فعالیت های سالم و خوردن چربی کم و غنی از میوه و سبزیجات به افراد با کنترل وزن کمک می کند.

مقاله ای که در سال 2019 منتشر شد نشان می دهد که عفونت های ویروسی همچنین می توانند علائم آسم را ایجاد کنند. اقدامات پیشگیری از ابتلا به ویروس مانند شستن دست و واکسیناسیون می تواند خطر حملات آسم را کاهش دهد.

چکیده

اگرچه رژیم غذایی مناسبی برای کاهش یا جلوگیری از آسم وجود ندارد ، اما غذاهای زیادی وجود دارد که می تواند علائم را کاهش داده یا تسکین دهد.

رژیم غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات ، چربی ها و غذاهای سرخ شده می تواند به علائم کمک کند.

ردیابی عوامل و علائم آسم و مشورت با یک متخصص بهداشت می تواند به کنترل موثرتر بیماری کمک کند.

همچنین بخوانید: رژیم غذایی برای حفظ سلامتی مادام العمر

دیدگاهتان را بنویسید