گیشا قهوه: چیست، چرا گران است، و انتخاب های برتر من


اگر به شما بگویم قهوه ای وجود دارد که طعمی شبیه زغال اخته مصنوعی و حلقه های میوه دارد، چه؟

پاناما-گیشا-قهوه-در-یک فنجان

شاید باور نکنید و این عادلانه است.

اما نوع قهوه گیشا باورنکردنی است. قهوه گیشا یک قهوه کمیاب و با کیفیت با طعم میوه ای، گرد و روشن است. و در حالی که قیمت بالایی دارد، تقریبا همیشه برای این نوع قهوه باورنکردنی ارزش آن را دارد.

در این مقاله بیایید به دنیای قهوه های گیشا شیرجه بزنیم. من توضیح خواهم داد که “انواع قهوه” به چه معناست و چگونه گیشا در آن قرار می گیرد، و حتی چند توصیه خود را ارائه خواهم کرد.

بیایید شیرجه بزنیم!

فهرست مطالب

انواع قهوه چیست؟

گیشا-قهوه-از پاناما

این ممکن است برای شما تعجب آور باشد، اما دانه های قهوه همه یکسان نیستند. صدها نوع مختلف از دانه های قهوه در دم صبحگاهی شما به پایان می رسد.

به سیب فکر کن همانطور که سیب‌ها در رنگ‌ها، شکل‌ها و اندازه‌های متفاوتی هستند و دارای پروفایل‌ها و بافت‌های طعم دیگری هستند، دانه‌های قهوه نیز در انواع مختلف با ویژگی‌ها و مشخصات طعمی منحصربه‌فرد عرضه می‌شوند.

دو نوع اصلی دانه قهوه وجود دارد: عربیکا و روبوستا.

واریته عربیکا یک سیب شیرین، آبدار و با طعم ملایم مانند رد دلیشز است، در حالی که واریته روبوستا سیبی تلخ تر و اسیدی تر مانند گرنی اسمیت است.

همانطور که سیب های مختلف در آب و هواها و خاک های مختلف رشد می کنند و برای اهداف متفاوتی (مانند خوردن، پختن، یا تهیه سیب درخت سیب) استفاده می شوند، انواع مختلف قهوه نیز در مناطق مختلف رشد می کنند و برای اهداف متفاوتی (مانند قهوه تخصصی، مخلوط) استفاده می شوند. یا قهوه فوری).

در سیب و دانه‌های قهوه، تنوع خاص، شرایط رشد و روش پردازش، همگی به طعم نهایی محصول کمک می‌کنند.

انواع قهوه

گیشا-قهوه-گیلاس-برداشت

در انواع عربیکا، وجود دارد یک تن از زیر مجموعه ها:

  1. مشروب بربون: نام این گونه از جزیره بوربون (رئونیون کنونی) گرفته شده است، جایی که در ابتدا در آنجا رشد کرده است. دوستداران قهوه آن را به خاطر طعم ملایم و شیرین آن با نت های شکر و وانیل می شناسند.
  2. نوع: این یکی از قدیمی ترین انواع قهوه است و به طور گسترده در آمریکای لاتین رشد می کند. طعم ملایم و شیرینی دارد. علاقه مندان به قهوه از آن به عنوان معیاری برای ارزیابی سایر انواع قهوه استفاده می کنند.
  3. کاتورا: این یک جهش طبیعی بوربن است که به دلیل اندازه فشرده و عملکرد بالا شناخته شده است. کاتورا طعمی شیرین و میوه ای همراه با مرکبات دارد.
  4. کاتوای: این واریته ترکیبی از گونه های Caturra و Mundo Novo است که به طور گسترده در آمریکای مرکزی و جنوبی رشد می کند. این به دلیل طعم متعادل و عملکرد بالا شناخته شده است.
  5. ماراگوژیپ: این گونه به دلیل اندازه بزرگ لوبیا شناخته شده است و اغلب به آن “لوبیا فیل” می گویند. Maragogype دارای طعمی ملایم و شیرین است و معمولاً در آمریکای مرکزی و جنوبی رشد می کند.
  6. گیشا: این واریته ابتدا در اتیوپی رشد می کرد اما اکنون در بسیاری از کشورهای دیگر نیز کشت می شود. گشا به خاطر طعم منحصر به فرد، گلی و تندش معروف است و اغلب به عنوان یکی از بهترین انواع قهوه در جهان شناخته می شود.

اینها فقط تعدادی از گونه های عربیکا هستند که هر کدام دارای مشخصات طعم، شرایط رشد و ویژگی های منحصر به فردی هستند.

قهوه گیشا چیست؟

گیشا، قهوه، درخت

قهوه گیشا یک نوع قهوه کمیاب و بسیار ارزشمند است که به دلیل طعم منحصر به فرد و در دسترس بودن محدود شناخته شده است. این گیاه در مناطق مرتفع آمریکای مرکزی و جنوبی، عمدتاً در پاناما و کلمبیا رشد می کند.

نام قهوه گیشا از نام روستای گشا در اتیوپی گرفته شده است. درخت قهوه گیشا به خاطر رایحه لطیف، گلی و طعم میوه ای مرکباتی، همراه با ترنج، یاس و زردآلو محبوب است. مشخصات طعم اغلب تمیز، روشن و ترد توصیف می شود، که آن را از طعم های تیره و پررنگ معمولی دیگر انواع قهوه متفاوت می کند.

قهوه گیشا همچنین به خاطر اسیدیته بالای خود معروف است که به طعم روشن، ترد و تلخی کم آن کمک می کند و برای کسانی که قهوه ملایم تر را ترجیح می دهند جذاب است. این یک قهوه بسیار پرطرفدار است، با برخی از کافی شاپ های تخصصی که برای یک فنجان قهوه گیشا 10 دلار یا بیشتر هزینه می کنند.

قهوه گیشا معمولاً با استفاده از روش‌های کشاورزی پایدار و ارگانیک رشد می‌کند و به روش‌های مختلفی از جمله پردازش طبیعی، شسته شده و عسل فرآوری می‌شود. تکنیک مورد استفاده می‌تواند بر مشخصات طعم نهایی قهوه تأثیر بگذارد، با پردازش طبیعی اغلب به طعم شیرین‌تر و میوه‌ای می‌انجامد و پردازش شسته‌شده منجر به طعم تمیزتر و روشن‌تر می‌شود.

اما با این که چقدر خاص است، قیمت بسیار بالایی دارد.

قیمت قهوه گیشا

گیشا-قهوه-ریختن-در- فنجان

اکثر مردم قهوه گیشا را به دلیل در دسترس بودن محدود و قیمت های بالای آن می شناسند و آن را به یکی از گران ترین انواع قهوه در جهان تبدیل کرده است. قیمت قهوه گیشا بسته به منطقه، مزرعه و روش فرآوری مورد استفاده می تواند بسیار متفاوت باشد.

هیچ دو مزرعه یا برشته ای شبیه هم نیستند. و طیف وسیعی در کیفیت هم کشاورزان و هم برشته‌کنندگان وجود دارد. مزارع و برشته های خوب در نهایت مبلغی به ظاهر مضحک دریافت می کنند. اما وقتی می گویم قیمت معمولاً ارزشش را دارد به من اعتماد کنید.

یک فنجان قهوه گیشا در کافی شاپ های تخصصی می تواند 10 دلار یا بیشتر قیمت داشته باشد. در مغازه‌ای که مدتی کار می‌کردم، هر سال حدود سه قهوه گیشا می‌ریختیم و برای هر دم 7 تا 12 دلار هزینه می‌گرفتیم.

دانه های قهوه گیشا نیز برای خرید در دسترس هستند که بسته به منطقه، مزرعه و روش پردازش مورد استفاده، از 20 تا 60 دلار یا بیشتر در هر پوند متغیر است.

شایان ذکر است که قیمت قهوه گیشا بسته به شرایط آب و هوایی، عملکرد محصول و تقاضای بازار، از سالی به سال دیگر بسیار متفاوت است.

توصیه من؟ تا زمانی که یک دستگاه آبجوسازی خانگی با کیفیت بالا نداشته باشید، ارزش آن را ندارد که 60 دلار در هر پوند برای یک کیسه گیشا خرج کنید. شما نمی توانید دم نوش یک فروشگاه تخصصی را بازسازی کنید. و در حالی که 12 دلار در فنجان ممکن است گران به نظر برسد، معمولا ارزش آن را دارد.

چرا قهوه گیشا اینقدر گران است؟

گیشا-درخت-در تایلند

اما چه چیزی باعث گرانی قهوه گیشا می شود؟

در اینجا چند عامل افزایش قیمت وجود دارد:

  1. نادر بودن: کشاورزان قهوه گیشا را فقط در چند منطقه منتخب، عمدتاً در آمریکای مرکزی و جنوبی می کارند و عملکرد نسبتاً پایینی نسبت به سایر گونه ها دارد. این در دسترس بودن محدود آن را به یک کالای کمیاب و بسیار پرطرفدار تبدیل می کند.
  2. نمایه طعم: قهوه گیشا به دلیل طعم منحصر به فرد و پیچیده اش معروف است. این طعم نادر و متمایز برای علاقه مندان به قهوه و خبره ها بسیار ارزشمند است.
  3. شرایط رشد: قهوه گیشا گونه ای ظریف و ظریف است که به شرایط رشد خاصی مانند ارتفاعات بالا، دمای خنک و آب و هوای پایدار نیاز دارد.
  4. تقاضای بالا: محبوبیت روزافزون قهوه تخصصی منجر به افزایش تقاضا برای قهوه گیشا شده است و قیمت بالای آن نشان دهنده این تقاضا است.

این عوامل باعث می شود که قهوه گیشا یکی از گران ترین انواع قهوه موجود در بازار باشد. با این حال، مشخصات طعم منحصر به فرد و پیچیده می تواند قیمت بالا را ارزش آن را داشته باشد.

بهترین دانه های قهوه گیشا

این قهوه های گیشا توصیه های من برای شماست که اگر تازه کار گیشا را ندارید شروع کنید.

البته، اگر قبلاً تحت طلسم گیشا هستید، آنها نیز گزینه بسیار خوبی هستند.

آتشفشانی گیشا قهوه کاستاریکا

گیشا قهوه کاستاریکا، دانه کامل، برشته تازه، 16 اونس

Volcanica یک روست معتبر با تجربه زیاد در قهوه های گیشا است. من با هر کیفی که می خرم به آنها اعتماد دارم.

طرفداران:

  • با اسیدیته ملایم و بدنی متوسط، مقدمه ای عالی برای گونه گیشا است.
  • ظاهری بلند و دهانی ابریشمی، قهوه ای با بدنه بزرگتر با طعمی گرد و رسا است.
  • روست متوسط ​​قهوه را صاف و تمیز نگه می دارد. طعم تند و روشنایی خوبی دارد.

معایب:

  • کاستاریکا رایج ترین کشور گیشا نیست، بنابراین یک نمایه طعم معمولی گیشا نیست.

قهوه گیشا پاناما بارانی

قهوه آگواسرو پاناما گیشا کامل دانه عربیکا |  مجموعه خصوصی Single-Origin |  کیسه 12 اونس |  رایحه گل یاس، توت فرنگی، هلو و گل

این گیشا پانامایی یک انتخاب فوق العاده برای افرادی است که به دنبال طعم معمولی گیشا هستند. من این را به هر کسی که به دنبال یک گیشا قوی است توصیه می کنم.

طرفداران:

  • کباب سبک طعم ها را روشن و تمیز نگه می دارد بدون اینکه کباب بر آنها سایه افکنده باشد.
  • نت های یاس، توت فرنگی و هلو شیرین باورنکردنی هستند و به خوبی کار می کنند تا یک نیمرخ گرد را تشکیل دهند.
  • آگواسرو بخشی از فروش را به بهبود جامعه در مناطق کشاورزان اهدا می کند.

معایب:

  • قهوه‌سازها معمولاً آن را در دسته‌های کمی بزرگ‌تر برشته می‌کنند، بنابراین ممکن است هر بار که یک کیسه می‌خرید تازه‌ترین برشته ممکن را دریافت نکنید.

قهوه گیشا کلمبیا

قهوه گیشا کلمبیا، دانه کامل، بو داده تازه، 16 اونس

همانطور که قبلاً گفتم، Volcanica یک رست عالی با تجربه زیادی در مورد دانه های قهوه گیشا است. این گیشا کلمبیایی نمونه کاملی از گیشاهای باکیفیت است.

طرفداران:

  • روست سبک قهوه را روشن نگه می دارد و اسیدیته دلپذیر آن را برجسته می کند، به این معنی که هر بار یک فنجان ترد دریافت می کنید.
  • نت‌های گل‌ها، میوه‌های استوایی و سیب کاملاً با هم کار می‌کنند.
  • Volcanica از کیسه های هوادار و قابل آب بندی مجدد برای حفظ تازگی استفاده می کند.

معایب:

  • این یک قهوه لطیف است، بنابراین برای استفاده از آن، به یک قهوه ساز خوب نیاز دارید.