جهان چگونه باید برای واکسن بیماری کرونا (COVID-19) هزینه کند؟ – بینش HEOR


همه گیری کووید-19 همچنان تأثیر مخربی بر سلامت و وضعیت اقتصادی جهانی دارد. واکسن کووید-19 یک “استراتژی خروج” بسیار مورد نیاز از این بحران را فراهم می کند. در مورد مدل‌های مختلف تأمین مالی برای توسعه درمان برای بحران بهداشتی که تقریباً همه کشورها را به طور همزمان تحت تأثیر قرار می‌دهد، کاملاً روشن نیست.

توس و همکاران یک مدل تامین مالی مشارکتی و مبتنی بر بازار برای جهان برای ایجاد انگیزه و بودجه برای توسعه، تولید و دسترسی به واکسن بیماری کرونا (COVID-19) پیشنهاد می‌کند. این مقاله در مورد “چارچوب فشار و کشش”، توسعه واکسن کووید-19 نسل اول، تعهدات بازار (AMC) در مقابل تعهدات خرید اولیه، و مدل‌های مبتنی بر تعهد بازار مبتنی بر سود (BBAMC) بحث می‌کند. در نهایت دروس برای آمادگی همه گیری آینده پایان می یابد.

انگیزه فشار در مقابل کشش

  • هدف مشوق های فشاری کاهش هزینه تحقیق و توسعه و هزینه زیرساخت های تولید است.
  • انگیزه کششی به دنبال جبران پویایی بازار است (با ایجاد بازار و در نتیجه کاهش ریسک تجاری)
  • نویسندگان مشوق‌ها در مقابل کشش را از دریچه کشورهای با درآمد بالا (HICs)، کشورهای با درآمد پایین (LICs) (توضیح نقش Gavi – The Vaccine Alliance) تحت فشار قرار می‌دهند.
تصویری از پیشنهادات واکسن کووید-19 در فشار در مقابل کشش یا ترکیبی از هر دو. (منبع: Towse A., Firth I., 2020. جهان چگونه باید برای واکسن COVID-19 هزینه کند؟ سخنرانی سالانه OHE 2020. دفتر اقتصاد سلامت. موجود: https://www.ohe.org/publications/how-should-world-pay-covid-19-vaccine)

تعهدات پیش فروش در بازار (AMC) در مقابل تعهدات پیش خرید (APC)

  • AMC به عنوان یک انگیزه کششی برای اولین بار در واکسن پنوموکوک برای کاهش دسترسی به واکسن در LICها استفاده شد.
  • از دیدگاه پرداخت کننده، ارزش APCها برای به دست آوردن منابع کمیاب، اما با هزینه بسیار بالا، حیاتی است.

استفاده از HTA و مقرون به صرفه بودن برای ایجاد یک تعهد بازار مبتنی بر سود (BBAMC)

  • نویسندگان BBAMC را برای مقابله با عدم قطعیت در مورد تقاضا و عرضه برای واکسن پیشنهاد می‌کنند و نگرانی‌های بالقوه را با این رویکرد مورد بحث قرار می‌دهند.

در نهایت، این مقاله سه درس برای آمادگی همه گیری در آینده ارائه می دهد

  • نیاز به توسعه مکانیسم های بازار
  • برخی از دسترسی های ترجیحی به کشور میزبان موفق واکسن برای محصولات اولویت همه گیری آینده.
  • یک ترتیب مالی قوی برای پرداخت LIC و LMIC باید از قبل توافق شده و راه اندازی شود.

منبع

توس، آدریان و همکاران. «جهان چگونه باید برای واکسن بیماری کرونا (COVID-19) پرداخت کند؟» ارزش در سلامت، 2021، www.valueinhealthjournal.com/article/S1098-3015(21)00032-2/fulltext#%20.

منبع تصویر ویژه